3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

کرزی:طالبان با بازگشایی مکاتب دخترانه می‌تواند رضایت مردم را کسب کند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،حامد کرزی، رئیس جمهور باز نشسته ی افغانستان، به العربیه گفته که دختران افغان باید فوراً به مکتب بازگردند و تأکید کرد که آموزش برای کمک به کشور جنگ زده برای “پیشرفت” و کاهش اتکای آن به بقیه جهان مورد نیاز است.

کرزی گفت: «مهم ترین و مبرم ترین موضوع بازگشت دختران افغان به مکتب از صنف ششم تا دوازدهم است.

اینها مسائل و تصمیمات مردم افغانستان است که دولت کنونی باید اتخاذ کند.

افغانستان با آموزش پیش برود تا بتواند روی پای خود بایستد نه اینکه کشوری باشد که مردمش از آن فرار می کنند، به دنیا نیاز دارد، باید متوقف شود.

رئیس جمهور باز نشسته، که از سال 2002 تا 2014 بر کشور حکومت می کرد، گفت تا زمانی که دولت موقت طالبان تأیید‌ مردم افغانستان را جلب کند، یک مدل حکومتی تقسیم قدرت “ضروری” نیست.

«…کل ایده این است تا این احساس را ایجاد کنیم که افغانستان متعلق به همه است و دولت افغانستان نماینده همه مردمش است و به سمتی حرکت می‌کند که آرمان‌های مردم در حال تحقق است.

کرزی گفت:یکی از راه هایی که طالبان می توانند رضایت مردم کشور را به دست آورند، اطمینان از بازگشت دختران به مکتب است.

وی افزود: دولت باید سیاست‌هایی را اتخاذ کند که در جهت پیشرفت و خودسازی باشد.کفایت و رفاه اقتصادی» برای تضمین احساس وحدت در میان مردم.

وی ادامه داد: “به نفع مردم افغانستان است که زنان افغان تحصیل کنند،کل جهان اسلام در حال تحصیل دختران است.

اسلام بر آموزش و یادگیری تاکید زیادی دارد و افغانستان نمی تواند یک استثنا باشد.زن افغان در این زمینه کاملاً در بین بهترین های جهان غرب از حجاب تبعیت می کند.بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که دختران به مکتب نروند.»

اظهارات رئیس جمهور سابق پس از یک نشست سه روزه طالبان که در روز شنبه پایان یافت و نتوانست به برخی از مهم ترین مسائل کشور از جمله تحصیل دختران رسیدگی کند، بیان می شود.

کرازی گفت که زنان افغان برای “مدت بسیار بسیار طولانی” در کشور برقع می پوشند و افزود که “زنان افغان به اشکال مختلف کاملاً از حجاب پیروی می کنند.

برخی برقع می پوشند و برخی روسری بزرگ برای سر خود می پوشند. برخی دیگر این کار را انجام می دهند. به اشکال دیگر…”

او گفت، با این حال، آنچه لازم است «بحث زیادی در مورد حجاب نیست».

کرازی به العربیه گفت: “این کاری است که جامعه به هر حال انجام می دهد،آنچه ما در مورد آن می پرسیم، چیزی که کشور در مورد آن می خواهد بازگشت زنان به کار است.

این به عنوان نیمی از جامعه بسیار مهم است.”
“من باید برای رفاه افغانستان تاکید کنم، هر دولتی که می خواهد وضعیت کشور را خوب ببیند، باید درک کند که بدون همکاری زنان شانه به شانه مردان آن جامعه برای آینده بهتر، این اتفاق نمی افتد.”

فرحنوش رحیمی

فرحت نیوز