3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

در حدود بیش از۷۰ کارمندان زن در معینیت گمرکات از وظایف شان برکنار شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،معینیت گمرکات وزارت مالیه افغانستان تحت حاکمیت طالبان در حدود بیش از هفتاد نفر از خانم های کارمند این اداره را منفک کرده است.

یکی از این خانم ها،در پیامی به فرحت میگوید:که پس از روی کار آمدن دولت بل الفعل افغانستان اداره معینیت گمرکات وزارت مالیه بما اجازه ورود به اداره را نمیدادند،اما معاشات ماهانه ما نصف پرداخت می شد.

اما روز گذشته،مسولان از منابع بشری این اداره برایم تماس گرفته گفت:دیگر شما کارمند اداره گمرکات نیستید،اگر پسر،همسر ویا اقارب نزدیک تان بیکار باشد میتوانید بجای خود آنرا معرفی کنید.

در همین حال،یکی دیگر از این افراد تازه منفک شده اداره گمرکات با حفظ نامش به فرحت میگوید:که چطور همسر،پسر یا کدام عضو دیگر فامیلم که هیچ نوع تجربه و تخصص در رشته ی که من دارم ندارد مقرر میشود.

او تاکید میکند،که هر کدام ما از ده سال تا سی سال در بخش های تخصصی که کار میکردیم تجربه و دارای تحصیلات مشخص به آن هستند.

خواستیم نظر مقامات وزارت مالیه دولت بل الفعل افغانستان و معین گمرکات را در این گزارش داشته باشیم اما حاضر نشدند در این مورد با ما صحبت کنند.

او ضمن انتقاد جدی از طالبان برای این عمل به وضعیت بد زنان افغان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «اگر طالبان اجازه کار را به ما ندهد باید همه زنان را جمع کند و آتش بزند، چون همه‌ ما سرپرست یتیم‌ها و خانواده‌های فقیر و نادار هستیم.

طالبان بیست سال پس از تصرف افغانستان و دست‌یافتن دوباره به قدرت سیاسی در این کشور با اعلام دولت جدید، وزارت زنان و سایر نهادهایی که زنان افغان در آن مشغول کار بودند را از بین برد و ملغی کرد.

طالبان همچنین به زنان گفته بودند که در خانه‌های خود بمانند و از این پس اجازه کار کردن در هیچ اداره دولتی را ندارند،اما معاشات آنها پرداخته خواهد شد.

بر اساس آمار و ارقامی‌ که پیش از حضور طالبان بر حاکمیت در افغانستان از سوی اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات همه‌گانی شده است، ۲۴ درصد کارمندان خدمات ملکی را زنان تشکیل می‌دهند.

در گزارش ربع‌وار این اداره آمده است در حال حاضر میزان کارمندان دولت به ۴۱۲ هزار نفر می‌رسد که از این میان حدود ۱۰۱ هزار و ۲۱۶ تن آن زنان هستند.

بر اساس این آمار، بیش‌ترین میزان زنان در وزارت امور زنان و کم‌ترین آن در وزارت کمیسیون‌های مستقل به کار گماشته شده‌اند.

فعالان حقوق زن و مسوولان وزارت امور زنان اما سهمیه ۲۴ ممیز پنج درصد را بسنده نمی‌دانند و خواهان افزایش حضور زناندر ادارات دولتی هستند.

نوت:
آژانس خبری بین المللی فرحت،یک ارگان نشراتی مستقل بوده،با هیچ جریان سیاسی و غیر سیاسی بسته گی نداشته و ندارد.

فرحت نیوز در نشرات خود تلاش میکند،که توازن خبری را مد نظر داشته باشد.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز