3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

پول خبرنگاران بیجاه شده،اما به چه کسانی داده شده است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،به ادامه فساد در انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان اینبار،سند حیف ‌و میل ده هزار یورویی آن نیز افشا شده است.

فرحت نیوز،به سندی دست یافته که نشان میدهد انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان به رهبری حجت الله مجددی مقدار پول را تحت عنوان «طرح توزیع پول به خبرنگاران بیجاه شده» که اکثریت آن اعضای دفتر کاری انجمن است توزیع کرده است.

این سند مالی ولایات را به دو دسته تقسم کرده است:« ولایات دور دست و ولایات نه چندان دور» رده بندی و اختصاص پول آن نیز متفاوت است.

۱- در این سند آمده که «خبرنگاران بیجاه شده ولایات مختلف»۲۳ نفر مقدار پول فی نفر ۸۲۰۰،مجموع ۱۸۸۶۰۰ افغانی.

۲- نماینده گان ولایات دور دست، ۱۱ نفر مقدار پول فی نفر ۱۱۲۰۰ افغانی،در مجموع ۱۲۳۲۰۰ افغانی.

۳- نماینده گان ولایات نه چندان دور، ۱۸ نفر مقدار پول فی نفر ۹۲۰۰ در مجموع ۱۶۵۶۰۰ افغانی.

۴- نماینده گان بیجاه شده انجمن، ۵ نفر همراه با فامیل هر فامیل ۱۷۲۰۰ مجموع ۸۶۰۰۰ افغانی.

۵- بک اپ ۱۰ نفر فی نفر ۸۲۰۰ در مجموع ۸۲۰۰۰ افغانی.

۶- خبرنگاران مقیم در کمیته مصونیت ۳۳ نفر فی نفر ۳۰۰۰ در مجموع ۹۹۰۰۰ افغانی.

۷- کمک به خبرنگاران تحت تداوی ۳ نفر فی نفر ۵۰۰۰ در مجموع ۱۵۰۰۰ افغانی.

۸- سالون کنفرانس رفرشمنت و غذا ۲۰۰ نفر مقدار پول ۳۱۳۸۰ در مجموع ۳۱۳۸۰ افغانی.

۹- کرایه اتاق عبدالودود صمیم همراه با خانمش ۶۵۰۰۰ پرداخت شده به هوتل و ۶۳۰۰۰ افغانی خریداری.

در این سند آمده،خبرنگارانی که از این کمک ها مستفید شده اند.
تعداد شان به ۱۱۰ نفر می رسد،و مجموع پول که به آنان اختصاص یافته ۸۹۰۷۸۰ هشت صد و‌نود هزار و هفت صد و هشتاد افغانی میشود.

جدول این افراد که پول برایشان توزیع شده نیز در اختیار فرحت نیوز قرار گرفته،تنها ۲۱ نفر از آن کارمندان انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان است.

حجت الله مجددی در پیامی از طریق واتسپ این سند را به فرحت مهر تایید گذاشته افزود که شش ماه پیش این سند برای شفافیت به انجمن نهاد های خبرنگاران فرستاده شده است.

اما در همین حال،ابوزر صارم سر پلی رییس نهاد رسانه ی افغانستان و عضو فدراسیون خبرنگاران افغانستان در واکنش به گفته های آقای مجددی میفزاید که این نهاد تاکنون از توزیع پول به خبرنگاران هیچ اطلاعی نداشته حتی به محفل توزیع آن دعوت نشده است.

او‌ در ادامه گفته است ؛پس از آنکه فدراسیون خبرنگاران افغانستان از جریان این موضوع آگاه شد با مجددی صحبت کرد‌٫اما او حاضر نشد به فدراسیون در مورد توزیع این پول ها وضاحت بدهد.

آقای سرپلی گفت:وقتی مجددی منبع پول را مشخص نکرد و آنرا خود سرانه و بدون در جریان گذاشتن فدراسیون خبرنگاران توزیع کرد،هیات رهبری فدراسیون مصمم شدند،تا آقای مجددی را از عضویت در این نهاد محروم نمایند.

این در حالیست که چندی قبل انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان،در مکتوبی از فدراسیون ژورنالیستان پاکستان درخواست کرده بود،تا هفت تن را که معرفی کرده به پروسه های انتقال به کشورهای اروپایی همکاری کنند.

در آن مکتوب آنها،برجسته ترین چهره های مدافعان حقوق ژورنالیستان معرفی‌و مجددی تاکید کرده بود این چهره ها شدیدا مورد تهدید هستند و در چنین شرایط نیاز است تا با فامیل های شان از افغانستان انتقال داده شوند.

آن هفت چهره معلوم نبود چی کسانی بودند و چطور به عنوان برجسته ترین مدافعان خبرنگاران و مورد تهدید معرفی شده از فدراسیون ژورنالیستان پاکستان درخواست همکاری کرده بود.

پس از نشر آن مکتوب از سوی فرحت نیوز،جمع از خبرنگاران افغانستان حرکت مدنی را تحت نام” حرکت داد خواهی خبرنگاران افغانستان” راه اندازی و اعلام کردند که نهاد‌ها حامی خبرنگاران و رسانه‌ها را به رسمیت نشناخته و دیگر نزد خبرنگاران مشروعیت ندارند.

این خبرنگاران نهاد‌های ملغا اعلام شده از طرف خویش را به سو استفاده از هویت خبرنگاران متهم کرده گفتند:طی ۲۰ سال گذشته نهاد‌های حامی رسانه‌ها میلیون‌ها دالر حق و حقوق خبرنگاران را حیف و میل کرده است.

آنان گفتند،حرکت دادخواهی خبرنگاران افغانستان با تماس‌های مکرر با انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان خواهان روشن شدن پشت و پهلوی این قضیه شدند،اما جواب قانع کنند از سوی این نهاد دریافت نکرده اند”.

آنان با انتقاد از عملکرد انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان گفتند،نهاد‌های که در ۲۰ سال گذشته خون و پوست این قشر را مکیده پول‌های هنگفت از دونر‌های کمک کننده دریافت و حیف و میل کردند.

بربنیاد سازمان گزارش‌گران بدون مرز از ۵۴۳ رسانه ۲۳۱ رسانه نشرات خویش را به دلیل مشکلات مالی متوقف کرده اند که با وجود ۶ هزار و ۴۰۰ خبرنگار و همکار رسانه‌ای از کار بیکار شده است.

خبرنگاران در کابل در واکنش به فساد در نهاد های حامی خبرنگاران میگویند:اگرپول‌های وارد شده در ۲۰ سال گذشته حیف و میل نمی‌شد و درست مدیریت می‌شد تا ده سال دیگر رسانه‌ها به گونه‌ای نورمال به فعالیت شان ادامه می‌دادند.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز