3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

یک خبرنکار،در کابل بخاطر نداشتن ریش و پوشیدن پتلون لت و کوب شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،بامداد روز سه شنبه اکرم عصمتی خبرنکار یکی از رسانه های خصوصی در ایست بازرسی در مربوطات حوزه پنجم امنیتی در شهر کابل مورد لت و کوب شدید قرار گرفته است.

یک همکار او به فرحت تاید کرد،که آقای عصمتی بدلیل نداشتن رییش و پوشیدن پتلون در ساحه ی قرغه از سوی طالبان موظف در ایست بازرسی با قنداغ کلاشینکوف لت و کوب شده است.

بگفته او عصمتی یک روز قبل از این رویداد از تلویزیون کابل نیوز،استعفا داده بود.

کابل کابل‌نیوز نیز در تویتی از رویداد پیش آمده به آقای عصمتی، ابراز نگرانی کرده و گفته که اکرم عصمتی هم‌کار قبلی این رسانه بوده و از مسوولان امنیتی طالبان می خواهد که رویداد را تعقیب کنند.

در همین حال،ابوزر صارم سرپلی رییس نهاد رسانه یی افغانستان به فرحت لت وکوب آقای عصمتی را بخاطر نوع پوشش لباسش از سوی نیروهای امنیتی محکوم کرده است.

سر پلی میگوید:ما خود را مسول میدانیم تا قضایای خشونت علیه خبرنکاران جدی پیگیری کنیم و از تکرار رویداد های خشونت علیه خبرنکاران جلوگیری شود.

او از نهاد های مسول میخواهد که به قضیه ی آقای عصمتی جدی رسیده گی کند و خبرنگار بدون نگرانی و با علاقه مندی به مسلک شان ادامه کار کنند.

در همین حال،عاکف مهاجر سخنگوی امر به معروف اداره حاکم(طالبان) از طریق پیام لت و کوب اکرم عصمتی را از‌سوی نیروهای امنیتی کابل به فرحت رد کرده آنرا واقعیت نمیداند.

این در حالیست که،سازمان گزارشگران بدون مرز هفته ی گذشته گفته بود، خبرنگاران افغانستان به طور فزاینده تحت فشار و آزار اداره “استخبارات” و وزارت “امر به معروف و نهی از منکر” طالبان قرار گرفته‌اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید که تهدید، بازجویی و بازداشت‌های خودسرانه علیه خبرنگاران در افغانستان رو به افزایش گذاشته است و این امر نقض شدید قانون رسانه‌ها در این کشور است.

بر اساس داده‌های گزارشگران بدون مرز، از زمان به قدرت رسیدن طالبان در ماه اگست ۲۰۲۱ بدین سو، دست‌کم ۵۰ خبرنگار و فعال رسانه‌ای دستگیر شده‌اند،که در برخی موارد این بازداشت‌ها تا یک هفته ادامه داشته است.

صدای آمریکا نوشته،سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید:یک مقام طالبان که مسئول شعبه ۵۳ در سازمان مخفی “استخبارات” طالبان است و مسئولیت نظارت بر رسانه‌ها را دارد، چندی پیش شماری از خبرنگاران را “دعوت” کرده و در جلسه‌ای با تهدید کردن آن‌ها گفته بود: «اگر نمی‌خواهید که زبان‌تان را از حلق‌تان بیرون بکشم… باید برخی موضوعات را پوشش بدهید و برخی را نه.»

اتحادیه بین‌المللی خبرنگاران روز پنجشنبه سوم فبروری در رابطه با وضعیت رسانه‌ها در افغانستان اعلام کرد که از زمان سقوط حکومت مورد حمایت غرب در افغانستان بدین سو در ۳۳ ولایت از ۳۴ ولایت کشور دست‌کم ۳۱۸ رسانه‌ بسته شده است.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز