3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

سیگر: جنگ در اوکراین تهدیدی برای بدتر شدن بحران در افغانستان است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،اداره بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان در گزارش تازه ب گفته است؛که از توسعه اقتصادی و اجتماعی تا 31 مارچ 2022، ایالات متحده نزدیک به 36.1 میلیارد دالر برای حمایت از حکومتداری و توسعه اقتصادی در افغانستان فراهم کرده است.

سیگر نوشته،بیشتر این بودجه، نزدیک به 21.2 میلیارد دالر، به صندوق حمایت اقتصادی (ESF) که توسط وزارت امور خارجه (ایالت) و آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) اداره می شود، اختصاص یافت.

در ماه اگست و سپتامبر 2021، دولت ایالات متحده تمام برنامه های کمک های غیرانسانی در افغانستان را بررسی کرد.که از آن زمان، بیش از دوازده برنامه دولتی و USAID در افغانستان برای رفع نیازهای حیاتی مردم افغانستان در چندین بخش کلیدی -« صحت، آموزش، زراعت، امنیت غذایی، و معیشت – و حمایت از جامعه مدنی به ویژه زنان آغاز شده است ، دختران و حمایت های گسترده از حقوق بشر.» تلاش ها در این زمینه ها از طریق سازمان های غیردولتی اجرا می شود.

سازمان‌های بین‌المللی و سایر اشخاص ثالث، منافع طالبان را تا حد امکان به حداقل می‌رسانند به روز رسانی بحران بشردوستانه بحران انسانی در افغانستان در این سه ماه وخیم باقی مانده است.

به گفته واحد اطلاعات بشردوستانه وزارت امور خارجه، «از زمان تسلط طالبان در آگست 2021، شرایط بشردوستانه با بیش از 24.4 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه در افغانستان بدتر شده است – افزایشی نسبت به 18.4 میلیون در سال 2021. تخمین زده می شود که 22.8 میلیون نفر به کمک های بشردوستانه در افغانستان نیاز داشته باشند.

نیاز به کمک های غذایی اضطراری – بیش از دو برابر شدن پیش بینی های مارچ تا می 2021. تعداد آوارگان داخلی از 670000 نفر در اوایل اگست 2021 به 710000 نفر تا پایان سال افزایش یافت. ”

طی شش ماه آینده، سازمان‌های بشردوستانه افزایش ناامنی شدید غذایی، خشکسالی، شیوع بیماری‌های ناشی از آب و وخامت قابل توجه شرایط در مناطق شهری را افزایش می‌دهند.

شروع بهار به طور سنتی باعث تسکین کمبود غذا می شود.

با این حال، در شرایطی که افغانستان با بدترین خشکسالی در سه دهه اخیر دست و پنجه نرم می کند، بارش زمستانی کمتر از میانگین به این معنی است که بعید است که برداشت بهاره امنیت غذایی را برای خانواده های آسیب پذیر بهبود بخشد.

در 17 مارچ، برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) گزارش داد از 22.8 میلیون نفری که در سال 2022 با ناامنی غذایی مواجه بودند، 8.7 میلیون نفر- بیش از یک سوم همچنان در خطر شرایط قحطی مانند باقی می مانند.

یونیسف تخمین می زند که 3.2 میلیون کودک در افغانستان در سال 2022 از سوء تغذیه حاد رنج خواهند برد و یک میلیون کودک به شدت سوء تغذیه در معرض خطر قرار دارند.

اگر اقدام فوری صورت نگیرد.6 برنامه جهانی غذا در نظر دارد در سال 2022 به 23 میلیون نفر با غذا، تغذیه و حمایت تاب آوری دست یابد، و گزارش می دهد که از 1.7 جنوری به 14.1 میلیون نفر رسیده است.

درمان تغذیه بیش از 31000 کودک فقط در فبروری 2022.8
WFP همچنین گزارش می دهد که اثرات سرریز جنگ در اوکراین تهدیدی برای بدتر شدن بحران در افغانستان است، زیرا قیمت مواد غذایی و سوخت افزایش می یابد و زنجیره های تامین متزلزل می شوند.

این اختلالات باعث افزایش 9 درصدی قیمت سوخت تنها در هفته دوم مارس شد.

در حالی که قیمت مواد غذایی در فبروری 2022 شروع به کاهش کرد، افزایش مجدد قیمت‌ها غذا را حتی از دسترس بیشتر شهروندان خارج خواهد کرد.

گندم- به گفته یونیسف، قیمت آرد در کابل در آن ماه 81 درصد بالاتر از میانگین پنج ساله بود.

بانک جهانی در سروی نظارتی رفاه افغانستان در ماه مارچ 2022 گزارش داد که نتایج رفاه در این کشور رو به وخامت است که عمدتاً به دلیل کاهش شدید شرایط کلی اقتصادی است.

حدود 70 درصد از خانوادها گزارش کردند که قادر به تامین نیازهای اساسی غذایی و غیرغذایی نیستند که نشان دهنده تأثیر کاهش درآمد خانوادها است.

در حالی که 21 درصد دیگر هیچ درآمدی در طول ماه نداشتند برنامه جهانی غذا و سازمان های غیردولتی گزارش کرده اند که برخی از خانواده ها برای زنده ماندن به فروش کلیه ها یا سایر اعضای بدن و حتی فروش فرزندان خود متوسل می شوند.

گزارش های رسانه ای نشان می دهد که فروش اعضای بدن به ویژه در افغانستان گسترده شده است و قیمت کلیه انسان به دلیل کاهش بیش از نصف کاهش یافته است.

از زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفتند، به عرضه بالایی رسید‌ بن رینولدز، مدیر افغانستان در مدایر، یک سازمان کمک های بشردوستانه سوئیسی، می گوید: «نمی توان انکار کرد که سال 2022 تاریک به نظر می رسد.

وی افزود: «۹۷ درصد جمعیت ممکن است تا اواسط سال زیر خط فقر زندگی کنند.

ما نمی توانیم مردم را در چنین شرایط ناامیدانه تنها بگذاریم. کمک های بین المللی به افغانستان جریان کمک های بشردوستانه و توسعه گسترش می یابد.

ایالات متحده همچنان بزرگترین اهداکننده کمک های بشردوستانه در افغانستان است.

در 31 مارچ 2022، ایالات متحده بیش از 204 میلیون دالر کمک بشردوستانه به مردم افغانستان متعهد شد.

این علاوه بر 308 میلیون دالر است که در 11 جنوری اعلام شد.

مجموع کمک های بشردوستانه ایالات متحده
کمک به افغانستان و پناهجویان افغان در منطقه از اکتبر 2020 تاکنون بالغ بر 986 میلیون دابر است.

کمک‌های بشردوستانه USAID مستقیماً از طریق سازمان‌های بشردوستانه مستقل جریان خواهد یافت و به ارائه حفاظت و سرپناه نجات جان، مراقبت‌های بهداشتی ضروری، کمک‌های زمستانی، کمک‌های غذایی اضطراری، آب، بهداشت و خدمات بهداشتی در پاسخ به نیازهای انسانی رو به رشد تشدید شده توسط COVID- کمک می‌کند.

کمبود مراقبت های بهداشتی، خشکسالی، سوء تغذیه، و زمستان.دولت ایالات متحده از وزارتخانه های افغانستان یا از طریق آن حمایت نمی کند.

تمام کمک های ایالات متحده از طریق هدایت می شود.

آژانس های سازمان ملل متحد و شرکای تطبیقی در افغانستان. شرکای تطبیق کننده ما ملزم به محافظت در برابر انحراف، تقلب، اتلاف، و سوء استفاده هستند، از جمله انحراف به طالبان و شبکه حقانی.

از طریق شبکه ای از ارائه دهندگان بخش مالی خصوصی و دارای مجوز از جمله بانک ها، ارائه دهندگان خدمات پولی و اپراتورهای پول تلفون همراه، شرکای ما اقداماتی را انجام داده اند تا اطمینان حاصل شود که وجوه به ذینفعان می رسد و به طالبان هدایت نمی شود.

طرح واکنش بشردوستانه سازمان ملل‌ آخرین دور کمک های ایالات متحده همزمان با برنامه واکنش بشردوستانه 2022 سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام شد که در 11.20 جنوری صادر شد.

پناهندگان افغان در کشورهای همسایه این بزرگترین درخواست کمک یک کشور در تاریخ سازمان ملل است
طرح واکنش بشردوستانه بیش از 2.6 میلیارد دالر برای برنامه‌ریزی امنیت غذایی و کشاورزی، از جمله بیش از 2.2 میلیارد دالر برای کمک‌های غذایی به‌موقع برای رسیدگی مستقیم به گرسنگی مداوم اختصاص می‌دهد.

همچنین 413 میلیون دالر برای فعالیت‌های توسعه اضطراری «مداخله معیشتی» که شامل پرداخت‌های نقدی بدون قید و شرط به افراد آسیب‌پذیر است، فراهم می‌کند.

خانوادها، انواع دانه‌های گیاهی، خوراک دام، کیت‌های کرم‌زدایی، و ابزارهایی برای خانواده های که به زمین دسترسی دارند، و همچنین پشتیبانی برای بهبود زیرساخت‌های کوچک مقیاس، مانند حوضه‌های آبریز، آبیاری، نقاط آبیاری دام، و کاریز، سیستم های کانال زیرزمینی) .

طرح سازمان ملل همچنین 378 میلیون دالر را برای خدمات بهداشتی نجات بخش تخصیص داده است.

374 میلیون دالر برای سرپناه اضطراری و مایحتاج غیر غذایی خانوار . 332 میلیون دالر برای ارتقای دسترسی به آب آشامیدنی سالم، تأسیسات بهداشتی و مواد بهداشتی.

287 میلیون دالر برای برنامه های تغذیه اضافی، 162 میلیون دالر برای حمایت از آموزش کودکان؛ و 137 میلیون دالر برای حمایت از خدمات حفاظت عمومی برای جمعیت های آسیب پذیر و پاکسازی مین های زمینی.

در کنفرانس تعهد 31 مارچ که به میزبانی سازمان ملل، بریتانیا، آلمان و قطر برگزار شد، کمک کنندگان بین المللی به نمایندگی از 41 کشور و سازمان، 2.44 میلیارد دالر را برای حمایت از تلاش های بشردوستانه در افغانستان، از جمله تعهد 204 میلیون دالری ایالات متحده، متعهد کردند.

سازمان ملل 4.4 میلیارد دالر درخواست کرده بود
در حالی که غیرعادی نیست که تعهدات اهداکنندگان از درخواست‌های بشردوستانه کمتر باشد، مقامات غربی خاطرنشان کردند که علاقه اهداکنندگان به این کنفرانس ممکن است به دلیل جنگ در اوکراین منحرف شده باشد و به دلیل تنفر از سرکوب فزاینده طالبان کاهش یافته باشد.

چارچوب تعامل انتقالی سازمان ملل متحد در 26 جنوری، سازمان ملل متحد چارچوب تعامل انتقالی بزرگتر خود را برای افغانستان (TEF) اعلام کرد که شامل 8 میلیارد دالر بیشتر است.

کمک به اهداف بشردوستانه، اجتماعی و توسعه در افغانستان.

این شامل 4.4 میلیارد دالر مشخص شده در طرح واکنش بشردوستانه، با 3.6 میلیارد دالر اضافی برای حفظ خدمات اجتماعی مانند بهداشت و آموزش است.

پشتیبانی از سیستم های اجتماعی از طریق نگهداری زیرساخت های اساسی؛ و حفظ ظرفیت های حیاتی برای ارائه خدمات، ارتقای معیشت، و انسجام اجتماعی، با تاکید ویژه بر نیازهای اجتماعی-اقتصادی زنان و دختران.
سند توضیحی TEF با هشدار آغاز می‌شود که افغانستان “با یک بحران انسانی بی‌سابقه با خطر بسیار واقعی فروپاشی سیستمیک و فاجعه انسانی مواجه است” که همچنین “بسیاری از دستاوردهای توسعه بیست سال گذشته را تهدید می‌کند.

چارچوب جدید پس از مذاکرات در اسلو، نروژ، بین نمایندگان بلندپایه طالبان و دیپلمات‌های غربی در مورد بحران انسانی و حقوق بشر انجام شد.

TEF «اصول تعامل با مقامات بالفعل» (طالبان) از جمله پایبندی طالبان به استانداردهای حقوق بشر، بی طرفی، استقلال، برابری جنسیتی، و اجتناب یا به حداقل رساندن آسیب احتمالی را تعیین می کند.

TEF همچنین تأکید می کند که “در شرایط ناپایدار بحران، خطرات سیاسی، امنیتی و عملیاتی ارائه کمک در افغانستان قابل توجه خواهد بود” و مستلزم خطر مداوم است.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز