3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

حسین مرتضوی با انس حقانی عضو ارشد طالبان دیدار کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،انس حقانی یک عضو برجسته ی دولت حاکم(طالبان) با نشر تصاویر مشترک با شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی دولت پیشین در توتی نوشته،تفاوت های سلیقه ی نباید مانع نزدیکی ما شود.

آقای حقانی در دیدارش با مرتضی نوشته:تفاوت‌های سلیقه‌ ی نباید مانع نزدیکی ما شود.

او گفته:که آبادی، رفاه و آسایش سرزمین عزیز ما را فقط خود ما می‌توانیم با اخوت و برادری به دست بیاوریم.

افغانستان خانه مشترک همۀ ما است،درین زمینه از هیچ نوع تلاش دریغ نخواهیم ورزید.

در همین حال،شاه حسین مرتضوی در تویتی نوشته؛نسل امروز مسوولیت دارد تا به آینده تمرکز کند.

ما نباید اسیر وضعیت گذشته شویم!
‏انقطاع نظام‌ها در صد سال گذشته مانع توسعه و ثبات کشور شده است.

پیشنه مرتضوی و آقای انس حقانی.!

انس حقانی، فرزند جلال‌الدین حقانی، بنیان گذار شبکه حقانی و برادر سراج الدین حقانی، رهبر کنونی این شبکه است.

گفته می‌شود که او کوچکترین پسر جلال الدین حقانی است.

به اساس معلومات امنیت ملی پیشین افغانستان، انس حقانی در تصمیم گیری‌های رهبری شبکه حقانی نقش داشته و برای زنده نگه داشتن این شبکه در منطقه، به هدف جمع آوری کمک مالی به کشورهای عربی رفت و آمد داشته است.

انس حقانی در ۲۴ میزان سال ۱۳۹۳ بازداشت شد،و در زندان بگرام افغانستان زیر نظارت بود.

ریاست امنیت ملی افغانستان در زمان بازداشت او، اعلام کرد که “فرد شماره دوم شبکه حقانی” را همراه با یکی از فرماندهان نظامی این شبکه بازداشت کرده است.

در ماه دسامبر ۲۰۱۹ گروه طالبان اعلام کرد که مذاکرات این گروه با هیأت امریکایی درباره صلح افغانستان از سر گرفته شده‌است و انس حقانی؛ عضو ارشد طالبان که چندی پیش از زندان بگرام آزاد شد، نیز عضو تیم مذاکره کننده آنان است.

سید شاه‌حسین مرتضوی مرتضوی تحصیلات عالی خود را از دانشگاه کابل در زمینه علوم سیاسی روابط بین الملل به پایان رسانیده‌است.

شاه حسین مرتضوی در دولت اشرف غنی، مقام‌های مختلفی از جمله معاون سخنگوی دولت و مشاور فرهنگی اشرف غنی را برعهده داشت و به دلیل حمایت های افراطی از شخص رئیس جمهور و اظهارنظرهای خلاف واقع درباره روابط ایران و افغانستان مشهور بود.

شاه حسین مرتضوی زمانی که معاون سخنگوی رییس جمهور بود،با قرار گرفتن نام «انس حقانی» در فهرست جدید اعضای هیئت مذاکره کننده طالبان با آمریکا واکنش نشان داد.

معاون سخنگوی رئیس جمهور در واکنش به این موضوع اعلام کرده بود: «هیچ نوع تصمیمی در رابطه به رهایی وی گرفته نشده؛ حکومت افغانستان مکلف به تطبیق قانون است و کسانی که در مقابل مردم افغانستان مرتکب جرم شده اند، بر اساس قوانین نافذه در باره آنان تصمیم گرفته می‌شود.»

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز