3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

حقوق بشر سازمان ملل،طالبان را به جنابت جنگی در پنجشیر متهم میکند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،دیده بان حقوق بشر با ابراز نگرانی از اعمال ضد بشری حکومت حاکم (طالبان) امروز اعلام کرد که نیروهای امنیتی طالبان در ولایت پنجشیر در شمال افغانستان، ساکنان را به ارتباط با جبهه ی مقاومت ملی به طور غیرقانونی بازداشت و شکنجه کرده اند.

دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد،میگوید:از اواسط ماه مه 2022، با حمله نیروهای جبهه مقاومت ملی (NRF) به واحدها و پاسگاه های بازرسی طالبان، جنگ در این ولایت تشدید شده است.

طالبان با استقرار هزاران جنگجو در این ولایت عملیات جست و جو را با هدف قرار دادن جوامعی که ادعا می کنند از NRF حمایت می کنند، انجام داده اند.

در جریان عملیات جستجو در سایر ولایات، نیروهای طالبان مرتکب اعدام های خلاصه شده و ناپدید شدن اجباری جنگجویان اسیر شده و دیگر بازداشت شدگان شده اند که این جنایات جنگی محسوب میشود.

پاتریشیا گوسمن، معاون آسیایی در دیده بان حقوق بشر گفت: «نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر به سرعت به ضرب و شتم غیرنظامیان در پاسخ به جنگ علیه جبهه مقاومت ملی مخالفان متوسل شده اند.

ناکامی طولانی مدت طالبان در مجازات کسانی که در صفوف خود مسئول سوء استفاده های جدی هستند، غیرنظامیان بیشتری را در معرض خطر قرار می دهد.

یک مدافع حقوق بشر که با چندین زندانی سابق و یک منبع با اطلاعات مستقیم در مورد بازداشت های طالبان مصاحبه کرده است، در مورد وضعیت پنجشیر با دیده بان حقوق بشر صحبت کرده است.

بازداشت شدگان پیشین در اوایل ماه جوزا گزارش دادند که نیروهای امنیتی طالبان حدود ۸۰ باشنده را در ولسوالی خنج پنجشیر بازداشت کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند تا آنها را مجبور به ارائه اطلاعات در مورد NRF کنند.

پس از چند روز، طالبان ۷۰ تن را آزاد کردند، اما همچنان ۱۰ تن را در بازداشت نگه داشته اند بستگانی که آنها را به عضویت در گروه متهم می کنند، نوعی مجازات دسته جمعی.

بازداشت شدگان سابق گفتند که زندان منطقه ای نزدیک به ۱۰۰ نفر دیگر را که ادعا می کنند با NRF ارتباط دارند نگهداری می کند.

هیچ کدام به خانواده یا وکیل خود دسترسی نداشتند. برخی دیگر در بازداشتگاه های غیررسمی نگهداری می شوند.

حقوق بشردوستانه بین‌المللی یا قوانین جنگ که در درگیری‌های مسلحانه افغانستان قابل اجرا است، همه طرف‌های متخاصم را موظف می‌کند،با هر کسی که در بازداشت هستند رفتار انسانی داشته باشند.

افرادی که بازداشت می شوند باید به سرعت متهم به یک جرم جنایی شوند یا آزاد شوند.

حمایت های حقوق بین المللی حقوق بشر نیز اعمال می شود. ممانعت از دسترسی زندانیان به وکلا و اعضای خانواده ممنوع است و خطر شکنجه و ناپدید شدن اجباری را افزایش می دهد.

مجازات دسته جمعی – مجازات افراد برای اعمال ادعایی دیگران – نقض قوانین جنگ و جنایت جنگی است.

گروه‌های حقوق بشر و رسانه‌های محلی و بین‌المللی گزارش داده‌اند که محل نگهداری برخی از مردانی که در ولایت پنجشیر در بازداشت طالبان قرار گرفته‌اند، فاش نشده است و برخی از آنها که مشکوک به ارتباط با NRF بودند کشته شده‌اند.

در برخی نقاط اجساد کشته شدگان به عنوان هشداری آشکار برای دیگران به نمایش گذاشته شده است.

NRF به ریاست احمد مسعود، اصلی ترین گروه مخالف مسلح در پنجشیر و ولایات همجوار است.

این شامل برخی از جنگجویان است که در نیروهای سابق امنیت ملی افغانستان خدمت کرده بودند.

نیروهای طالبان در پنجشیر تحت فرماندهی ملا محمد یعقوب وزیر دفاع طالبان هستند که در ۲۱ ثور اظهار داشت که مقامات به کسی اجازه نمی دهند که امنیت را در این ولایت “برهم بزند”.

وزارت دفاع و ریاست عمومی استخبارات بر عملیات در پنجشیر نظارت دارند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اگست 2021، نیروهای آنها، از جمله افسران ارتش و اطلاعات، قتل‌های خلاصه و ناپدید شدن اجباری زیادی را انجام داده‌اند.

هیچ نشانه ای وجود ندارد که آنها نیروهایی را مسئول سوء استفاده های پاسخگو دانسته باشند.

گسمن گفت: «نیروهای طالبان در پنجشیر مجازات های دسته جمعی را اعمال کرده اند و از حمایت هایی که بازداشت شدگان حق دارند، بی توجهی کرده اند.

این فقط آخرین نمونه از سوء استفاده های طالبان در طول جنگ در منطقه ۱۰ ماه پس از قدرت گرفتن طالبان است.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز