3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

حقوق بشر: زنان و دختران افغان نظاره گر ناپدید شدن حقوقشان در مقابل چشمانشان هستند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در ماه اگست،یک بحران شدید حقوق بشری به ویژه برای زنان و دختران در حال رخ دادن است.

بسیاری از دولت ها علیه سوء استفاده ها صحبت کرده اند. تصمیم 23 مارچ طالبان مبنی بر ادامه ممنوعیت تحصیل دختران در دوره متوسطه ممکن است اولین باری باشد که نقض حقوق با محکومیت همزمان اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی (OIC) و 16 وزیر امور خارجه زن همراه شده است.

دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد میگوید:اما کافی نیست.

نماینده حقوق بشر برای افغانستان میگوید: زمان آن فرا رسیده است که دولت ها اجماع را مبنی بر غیرقانونی بودن اقدامات طالبان به اقدامات هماهنگ تبدیل کنند.

او می افزاید،این اقدام می‌تواند به طالبان نشان می دهد که جهان آماده است تا از حقوق افغان ها، به ویژه زنان و دختران، به شیوه های معناداری دفاع کند.

یک گام می تواند مفهوم سازی مجدد ممنوعیت سفر شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برخی از رهبران طالبان باشد که اولین بار در سال 1999 به عنوان بخشی از واکنش سازمان ملل به “فعالیت های خشونت آمیز و تروریستی” در افغانستان اعمال شد.

تا ماه مه 2022، ۴۱ تن از اعضای اداره کنونی طالبان تحت تأثیر قرار گرفته اند.

این ممنوعیت سه سال پیش به حالت تعلیق درآمد تا ۱۴ عضو طالبان بتوانند در گفتگوهای صلح شرکت کنند.

شورای امنیت در ماه جون این معافیت ها را بررسی خواهد کرد و فرصتی دارد تا این ممنوعیت را روی رهبران خاص طالبان که در نقض جدی حقوق دست داشته اند، دوباره متمرکز کند.

باید به افرادی مانند عبدالحق واثق، رئیس سازمان اطلاعات که نیروهایش اعدام های فراقانونی و بازداشت و ضرب و شتم خبرنگاران را انجام داده اند، توجه ویژه ای شود.

شیخ محمد خالد حنفی، که به عنوان رئیس وزارت امر به معروف و نهی از منکر، بسیاری از فاحش ترین محدودیت ها را بر زنان و دختران اعمال کرده است.

و هیبت الله آخوندزاده، بالاترین رهبر مذهبی طالبان، که گفته می شود نقش تعیین کننده ای در تمدید ممنوعیت تحصیل متوسطه دختران ایفا کرده است.

سایر اقدامات ملموس می تواند شامل سفر رسمی دبیر کل سازمان ملل متحد به افغانستان باشد.

این می تواند به تغییر توجه جهان به وضعیت، افزایش فشار بر طالبان برای احترام به حقوق بشر، و ارائه راه حل های جهانی برای پایان دادن به بحران وخیم انسانی کمک کند.

بررسی مستقل ماموریت سازمان ملل متحد در افغانستان و نظارت بر حقوق بشر آن می تواند اطمینان حاصل کند که این مأموریت برای انجام وظایف خود از جمله “حمایت و ترویج برابری جنسیتی، توانمندسازی زنان و دختران و حمایت کامل از حقوق بشر آنها” مجهز است.

زنان و دختران افغان نظاره گر ناپدید شدن حقوقشان در مقابل چشمانشان هستند.

آنها بیش از نگرانی به دنیا نیاز دارند. آنها نیاز به اقدام دارند.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز