3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

بوریسن جانسو نخست وزیر بریتانیا از پارلمان رای اعتماد گرفت

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،بوریس جانسون، نخست ‌وزیر بریتانیا، روز دوشنبه از رای عدم اعتماد نمایندگان محافظه‌کار خود پس از یک رشته رسوایی‌هایی که جایگاه این حزب را به هم ریخته است، جان سالم به در برد.

تنها بیش از دو سال پس از پیروزی قاطع در انتخابات عمومی، رهبر برگزیت بار دیگر توانایی خود را در فرار از آب داغ سیاسی برای حفظ کنترل خود بر قدرت ثابت کرد.

اما جنجال «پارتی گیت» در مورد رویدادهای قرنطینه در داونینگ استریت، که او را به اولین نخست وزیر بریتانیا تبدیل کرد که قانون را زیر پا گذاشته است، همچنان موقعیت او را به شدت تضعیف کرده است.

در حالی که ۲۱۱ نماینده محافظه کار از او حمایت کردند، ۱۴۸ نفر از او حمایت نکردند.

جانسون ۵۷ ساله برای زنده ماندن در رای گیری به حمایت ۱۸۰ نماینده نیاز داشت – از ۳۵۹ محافظه کار حاضر در پارلمان.

شکست به معنای پایان دادن به دوران رهبری حزب و نخست وزیری او بود تا زمانی که جایگزینی در یک رقابت رهبری داخلی پیدا شود.

در رای‌گیری‌های قبلی محافظه‌کاران، مارگارت تاچر و ترزا می، پیشینیان خود، هر دو در نهایت علیرغم اینکه آرای خود را با اندکی به دست آوردن آرای خود در نهایت استعفا دادند و تصمیم گرفتند که پست نخست ‌وزیری آنها به طور قطعی آسیب دیده است.

جانسون قاطعانه از استعفا به دلیل «پارتی گیت» خودداری کرده است.

او قبلاً از سابقه خود در ارائه برگزیت، مبارزه با همه‌گیری کووید و حمایت جنگ طلبانه بریتانیا از اوکراین در برابر روسیه دفاع کرد.

به گفته یک منبع ارشد حزب، او به نمایندگان حزب محافظه‌کار گفت: «این لحظه برای یک درام سیاسی داخلی آرام و کاملاً غیراجباری و نوسان از بریتانیا نیست.

به گفته این منبع، نخست ‌وزیر به رتبه پارلمانی خود گفت: «ما قبلاً دوران سختی را گذرانده‌ایم و من می‌توانم اعتماد را بازسازی کنم» و افزود: «بهترین‌ها هنوز در راه است».
صدای تشویق هواداران و کوبیدن میزهای خود به نشانه تایید شنیده می شد.

این منبع گفت:جانسون اشاره کرده است که کاهش مالیات ممکن است در راه باشد، زیرا بریتانیا با بدترین بحران تورم در نسل‌های اخیر خود دست و پنجه نرم می‌کند.

اما مقیاس نفاق محافظه‌کاران در نامه‌ای استعفای تاول‌آمیز از جانب جان پنروز «قهرمان مبارزه با فساد» جانسون و نامه اعتراضی دیگری از متحد دیرینه جسی نورمن آشکار شد.

نورمن نوشت: تکذیب‌های نخست ‌وزیر درباره «پارتی‌گیت» «غم‌انگیز» بود و هشدار داد که محافظه‌کاران در خطر شکست در انتخابات عمومی بعدی که تا سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، هستند.

جرمی هانت، عضو سابق کابینه، که در آخرین رقابت رهبری در سال ۲۰۱۹ به جانسون باخت و انتظار می‌رود در صورت برکناری جانسون دوباره نامزد شود، تایید کرد که علیه او رای خواهد داد.

هانت در توییتر خود نوشت: «نمایندگان محافظه‌کار می‌دانند که رهبری آن‌ها را به مردم بریتانیا نمی‌دهیم.

پس از نمایش ناگوار در انتخابات محلی ماه می، انتظار می‌رود که این حزب در دو انتخابات میان‌دوره‌ای در ماه جاری شکست بخورد، یکی از آنها در کرسی سابق محافظه‌کاران.
این موضوع ذهن قانونگذاران محافظه‌کار را متمرکز می‌کند، زیرا می‌ترسند در صورت هدایت جانسون به انتخابات بعدی که حداکثر تا سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود، کرسی‌هایشان در خطر باشد.

در یک نظرسنجی فوری توسط Opinium دوشنبه از ۲۰۲۳ نفر، ۵۹ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که محافظه‌کاران باید او را به عنوان رهبر کنار بگذارند.

بر اساس نظرسنجی دیگری توسط YouGov، در میان اعضای محافظه کار، ۴۲ درصد خواهان اخراج جانسون هستند.

جانسون روز جمعه توسط بخش هایی از جمعیت سرسخت میهن پرست که در بیرون کلیسای جامع سنت پل، پیش از مراسم مذهبی برای جشن پلاتینیوم ملکه الیزابت دوم جمع شده بودند، هو شد.

برای محافظه‌کاران متزلزل، بنا به گزارش‌ها، سربازخانه در یک مناسبت تلویزیونی ملی نقطه عطفی بود.

برخی گفتند که از انتقادات عمومی از جانسون تا پس از جشن سالگرد خودداری کردند.

اما جاکوب ریس-موگ، متحد کابینه، هو کردن را رد کرد و آن را “صدای خاموش” خواند و اصرار داشت که جانسون می‌تواند با کوچک‌ترین اکثریت‌ها زنده بماند.

ریس ماگ به خبرنگاران گفت: «او نشان داده است که یک رهبر خوب و قوی است که تصمیمات بزرگ را به درستی می‌گیرد و از سوی مردم بریتانیا مأموریت دارد.»

گراهام بردی که نیمکت پشتی را بر عهده داردکمیته محافظه‌کاران که بر چالش‌های حزبی نظارت می‌کند، پیشتر تأیید کرده بود که آستانه ۵۴ قانونگذار محافظه‌کار که به دنبال رای اعتماد هستند – یا ۱۵ درصد از نمایندگان آن – برآورده شده است.

بردی به خبرنگاران گفت که او اوایل روز یکشنبه به جانسون اطلاع داده است – با پایان یافتن چهار روز جشن سالگرد – و نخست وزیر با رای گیری سریع مخالفت نکرده است.

ملکه در پیامی برای تشکر از جشن های رکوردشکنی سلطنت ۷۰ ساله خود، ابراز امیدواری کرده بود که “این حس تازه از با هم بودن برای سال های طولانی احساس شود.”

نمایندگان محافظه‌کار ایده‌های دیگری داشتند، زیرا پس از اعلام برادی، آشکارا در توییتر با عبارات تند و تیز با هم درگیر شدند.

ده‌ها نفر پس از تحقیقات داخلی درباره «پارتی‌گیت» که گفته بود جانسون بر فرهنگ مهمانی‌های قرنطینه‌شکن کووید در داونینگ استریت ریاست داشته است، از جانسون انتقاد کرده‌اند.

برخی از آنها تا دیروقت شب دویدند، و یکی از آنها درگیری مستی بین کارکنان داشت، در زمانی که قوانین همه گیر دولت، بریتانیایی های معمولی را از خداحافظی شخصی با عزیزان در حال مرگ منع می کرد.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز