3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

انجمن ژورنالیستان هفت چهره را به عنوان چهره های برجسته و مورد تهدید معرفی کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،اسنادی که بدست ما رسیده نشان میدهد که حجت الله مجددی رییس انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان هفت تن را به فدراسیون خبرنگاران پاکستان به عنوان افراد زیر تهدید معرفی کرده است.

این سند مکتوبی است،که آقای مجددی از فدراسیون ژورنالیستان پاکستان درخواست کرده،تا هفت تن را که معرفی کرده به پروسه های انتقال به کشورهای اروپایی همکاری کنند.

در مکتوب آمده،که این چهره ها،برجسته ترین چهره های مدافعان حقوق ژورنالیستان بوده و شدیدا مورد تهدید هستند و در چنین شرایط نیاز است تا با فامیل های شان از افغانستان انتقال شوند.

این هفت تن شامل یک خانم و شش مرد هستند.

در مکتوب عنوانی فدراسیون ژورنالیستان پاکستان نوشته شده،که انجمن ژورنالسیتان آزاد افغانستان و مرکز همکاری خبرنگاران جزو برترین مدافعان روزنامه نگار می باشد. که بیشتر اعضای این سازمان از فعالان برجسته و مدافعان حقوق خبرنگاران در افغانستان هستند.

در ادامه نوشته است،که با توجه به وضعیت بد فعلی کشور، این اعضا با مشکلات و تهدیدهای جدی مواجه شده اند و زندگی آنها در خطر است.

با توجه به پروسه تخلیه کنونی آنها نیاز به تخلیه و مهاجرت به یکی از کشورهای اروپایی دارند.

از آن سازمان خواسته است،که در تخلیه این گروه کمک کنند و با حمایت آنها راهی برای رسیدن سالم به یکی از کشورهای اروپایی هموار کنند.

لیست افرادی که باید تخلیه شوند قرار ذیل است.

۱: محمد ابراهیم امرخیل، رییس دفتر همبستگی خبرنگاران افغانستان
۲: محمد اسحاق صمدی، رییس مرکز شرکت خبرنگاران افغانستان
۳: روح الله معروف، معاون دفتر همبستگی خبرنگاران افغانستان
۴: صیفه ابراهیم خیل، عضوه مرکز شرکت خبرنگاران افغانستان
۵: عبدالله حلیمی، عضو دفتر همبستگی خبرنگاران افغانستان
۶: قیس حبیبی، عضو دفتر همبستگی خبرنگاران افغانستان
۷: روح الله حلیمی، عضو ارشد دفتر همبستگی خبرنگاران افغانستان.

خواستیم در نظر آقای حجت الله مجددی رییس انجمن ژورنالیستان افغانستان را در این مورد داشته باشیم متاسفانه بعد از چند سوال حاضر نشدند،که با ما صحبت کنند.

این در حالیست،که دها خبرنکار در کابل از سوی طالبان بازداشت،شکنجه و راهی زندان شدند،اما تاکنون هیچ نهاد برای آزادی و هتک حرمت به آنان دادخواهی نکردند،و تعدادی هم تاکنون در قید بسر می برند.

پس از فروپاشی نظام جمهوریت در افغانستان،طالبان اولین اقدام شان خفه کردن آزادی بیان(انتقاد) محدود کردن حق دسترسی به اطلاعات بود،که منجر به فرار بیشتر خبرنگاران از کشور ‌و مسدود شدن تعدادی زیادی از رسانه شده است.

هفته ی گذشته نیز دو خبرنگار و فعال رسانه ی در کابل نا پدیده شده و از سر نوشت آنها معلوماتی نیست.

اما انجمن ژورنالیستان افغانستان،هفت چهره را که معلوم نیست چی کسانی هستند و چطور به عنوان برجسته ترین مدافعان خبرنکاران و مورد تهدید معرفی شده از فدراسیون ژورنالیستان پاکستان درخواست همکاری کرده است.

چندی قبل نیز لیست پنجصد نفری که هیچ کدام خبرنکار در آن نبود،از سوی شورای ژورنالیستان افغانستان به کشورهای اروپایی فرستاده شده بود،تا از افغانستان بنام خبرنکار انتقال پیدا کنند.

آن نهاد هم همانند انجمن ژورنالیستان آزاد چهره های واقعی و شناخته شده مطبوعاتی را فراموش و بجای آن راننده،کارمندان شهرداری و افراد غیره را معرفی کرده بودند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز