3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

کار استخراج ۱۱ معدن نفرایت در ننگرهار آغاز شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،منابع محلی ولایت ننگرهار در شرق افغانستان از کار استخراج ۱۱ معدن نفرایت در دو ولسوالی این ولایت خبر داده است.

مفتی عبدالحمید رییس معادن ولایت ننگرهار به خبرنکار محلی فرحت میگوید:که این معادن در ولسوالی های کامه و گوشته ی این ولایت بوده،که امروز کار استخراج آن آغاز شده است.

بگفته ی آقای حمید،که قرار داد استخراج این ۱۱ معدن نفرایت از پنجصد هزار افغانی تا پنج میلیون و هفتصد هزار افغانی قرار داد شده و امروز دو شنبه «۲۳مه » رسما کار آن آغاز شد.

او می افزاید،که قرار داد این معادن با شرکت های داخلی صورت گرفته،که در ان صدها نفر در این معادن صاحب کار شده اند.

ظواهر معدنی ولایت ننگرهار

ولایت ننگرهار از جمله ولایات شرقی افغانستان بوده که مرکز آن شهر جلال آباد میباشد. به طرف شمال آن ولایات کنر و لغمان، طرف شرق و جنوب خیبر پشتونخوا(پشاور) طرف غرب ولایات کابل و لوگر و طرف جنوب غرب آن ولایت پکتیا موقعیت دارد.

نفوس مجموعی این ولایت نظر به سالنامه برآورد نفوس اداره ملی احصائیه و معلومات، در حدود (1,701,698) تن میرسد.

نظر به سروی های انجام شده توسط سروی جیولوجی افغانستان و ریاست معادن مربوطه، این ولایت دارای معادن و ظواهر معدنی متعدد بوده که از آن جمله مسکویت در جلال آباد، تالک و مگنیزیت، نفرایت در اچین و غوندی ماماخیل، مگنیزیت در اچین، زغال سنگ در سفید کوه، نفرایت در درکی و گچ در وزیر تتنگ موقعیت دارد.

در همین حال،بعضی از شرکت های چینی بیشتر ابراز علاقه مندی به استخراج معادن در اکثر ولایات بخصوص ولایت های شرقی که سر شار از معادن قیمتی است سرمایه گزاری کنند.

بلال احمدی
فرحت نیوز / ننگرهار