3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

حامد کرزی گفته هایش در مورد پوشیدن ماسک را تصریح کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،در حدود ده ماه از حضور طالبان در قدرت میگذرد،با وضع محدودیت ها بیشترین فشار آنان بر رسانه و زنان بوده و محدودیت ها روز به روز بیشتر میشود.

هفته ی گذشته اداره عقیدتی طالبان(امر به معروف) برای مجریان زن در رسانه های تصویری،پوشیدن ماسک را جبری و بالای زنان تحمیل کرد.

حامد کرزی یگانه میراث دار آزادی بیان که پس از فرار حکومت غنی در کابل بدست طالبان افتاد و تحت نظارت قرار دارد،در واکنش به پوشیدن ماسک مجریان زن گفت؛این دستور طالبان نه اسلامی است و نه فرهنگ افغانی با آن مخالفت کرد.

این مقام ارشد اسیر شده پیشین افغانستان خطاب به مجریان زن گفت:که از دستور تازه طالبان «پوشیدن ماسک» استقبال نکنند چرا که جز فرهنگ افغانستان نیست،و آن دستور بیگانه است.

این دستور که روز پنجشنبه از سوی وزارت امر به معروف به رسانه ها داده شد کم مورد توجه قرار گرفت،اما روز یکشنبه «۲۲مه» عملی کردن این دستور جدی شد،و تعدادی از مجریان زن در رسانه ها با ماسک برنامه های شانرا اجرا کردند.

پس از آن برای تحریم دستور پوشیدن ماسک از سوی طالبان کارمندان مرد رسانه ها نیز برای حمایت از همکاران شان (زنان) ماسک پوشیدند و برنامه هایشان را اجرا کردند.

سپس حامد کرزی رییس جمهور اسیرشده ی افغانستان که از سوی طالبان به خوش ساختن غربی ها متهم شد،گفته هایش را بشکل دیگری که گویا من با دستورات وضع شده در خصوص حجاب از سوی طالبان احترام دارم منتشر کرد.

او تاکید کرده است،حجاب یک امر شرعی است که زنان افغان باید از آن به افتخار کامل استقبال کند.و ملاحظه ی من فقط در چگونه گی ‌و کیفیت آن بوده است.

حامدکرزی در این نوشته اش در حالیکه خودش در بند خانگی به سر می برد و اجازه بیرون شدن از افغانستان را ندارد،به طالبان مشوره داده است،که از نرمش در برابر زنان کار بگیرند.

صبغت الله مجددی رییس ژورنالیستان آزاد افغانستان به فرحت گفت،از حجاب اسلامی برای ژورنالیستان حمایت میکند،و روی مسله ی پوشیدن ماسک،مجریان زن با وزارت اطلاعات و فرهنگ چانه زنی ها را آغاز کرده اند.

این نهاد و نهاد های دیگر حامی خبرنگاران در افغانستان واکنش مشخص در این مورد نداشته است.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز