3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

تعدادی از دانشجویان زن در دانشگاه استاد ربانی از صحن دانشگاه اخراج شدند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،روز گذشته طالبان به دختران دانش آموز دانشگاه استاد برهان الدین ربانی بدلیل رنگه بودن لباس هایشان اجازه  ورود را ندادند.

ویدیوی که بدست رسانه افتاده،نشان می‌دهد که دختران دانش آموز با حجاب داخل محوطه ی دانشگاه هستند،اما اینکه تعدادی چادر های شان رنگ رنگ است،آنان را دوباره در صحن دانشگاه اخراج میکنند.

دانشجویان میگویند:که طالبان کارت دانشگاهی یک تعداد از آنانرا نیز از نزد شان گرفته است.

در همین حال وزارت تحصیلات عالی حکومت حاکم(طالبان) در واکنش به پخش ویدیوی از این دانشجویان گفته است؛ویدیوی که در رسانه ها بازتاب یافته که گویان دلیل نماندن دانشجویان مراعات نکردن حجاب بوده حقیقت ندارد.

احمدتقی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی میگوید:تعدادی از دانشجویان بدلیل مراعات نکردن یونفرم مشخص برای مدت کوتاه توصیه یی اجازه ورود به دانشگاه داده نشده بعد از چند دقیقه ی آنان اجازه یافتند و به صنف های شان رفتند.

اما دانشجویان نگران این وضعیت هستند.

میگویند:با وصف حفظ تمام اصول و مقررات وضع شده باز هم به اشکال مختلف مورد سر زنش و باز پرس قرار میگیرند،ممکن به همین دلیل تعدادی کثیری از دانشجویان ادامه تحصیلات شانرا ترک کنند.

طالبان در طرح بازگشایی دانشگاه‌ها برای حفظ و تطبیق بگفته ی خود شان از شریعت اسلامی، حضور دختران و پسران را با تفکیک جنسیتی در دو تایم جداگانه تنظیم کرده آنان را مکلف به پوششی به‌رنگ سیاه و همچنان از استفاده آرایش و زیورات منع کردند.

وضع محدودیت ها از سوی طالبان بر شهروندان بخصوص زنان و دختران اکثر فامیل های افغان برای آینده ی فرزندان شان افغانستان را ترک کردند.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز