3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

نهاد حمایت از خبرنگاران در واشنگتن خواستار آزادی بی قید و شرط خالد قادری شدند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،کمیته حفاظت از خبرنگاران روز جمعه ۶ مه در واشنگتن دی سی خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط خالد قادری خبرنگار محلی ولایت هرات در غرب افغانستان شدند.

اعلامیه ی که در صفحه رسمی این نهاد منتشر شده آمده،که طالبان همه اتهامات علیه او را لغو کنند،بازداشت و زندانی کردن اعضای مطبوعات به دلیل کارشان را نیز متوقف کنند.

روزنامه نگاری به دلیل فاش نشدن نامش که با نهاد حمایت از خبرنگاران (CPJ) صحبت کرده گفته است:قادری به وکیل مدافع دسترسی نداشت و مقامات طالبان او را مجبور کردند تا سندی را امضا کند و به حکم دادگاه احترام بگذارد.

CPJ گفته است،که پرونده او اولین نمونه‌ ی مستند این نهاد از محاکمه،محکومیت یک روزنامه نگار به دلیل کارش از زمان بازپس گیری کنترول افغانستان توسط طالبان در اگست ۲۰۲۱ است.

این حکم در اواسط ماه اپریل صادر شد و به گفته آن منابع که تاریخ دقیقی برای رسیدگی ارائه نکردند، ۱۰ روز پس از حضور در دادگاه به روزنامه نگار اطلاع داده شد.

استیون باتلر، هماهنگ‌ کننده آسیایی CPJ،یا گزارشگران بدون مرز گفته است: که مقامات طالبان باید فورا و بدون قید و شرط خالد قادری را آزاد کنند و اطمینان دهند که اعضای مطبوعات به خاطر کارشان زندانی نمی‌شوند.

“محاکمه و محکوم کردن یک روزنامه نگار به اتهامات مبهم با استفاده از روندهای حقوقی نامرغوب، مرحله شوم جدیدی را در سرکوب رسانه های مستقل افغانستان که زمانی پر رونق بود، توسط طالبان نشان می دهد.”

بنا به گزارش رسانه ها و خبرنگاران که به شرط فاش نشدن نامشان با CPJ صحبت کرده بود، نیروهای اطلاعاتی طالبان در ۱۷ مارچ قادری را در هرات بازداشت کردند و خانواده او برای تقریبا یک هفته از محل اختفای او بی خبر بودند و طی آن او در یک بازداشتگاه مورد ضرب و شتم نیز قرار گرفته است.

CPJ با ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان برای اظهار نظر از طریق برنامه پیام رسانی تماس گرفت، اما هیچ پاسخی دریافت نکرد.

فرحت نیوز نیز در این مورد از طریق واتسپ تلاش کرد،تا نظر انعام الله سمنگانی معاون سخنگوی کل حکومت حاکم(طالبان) را در این گزارش داشته باشد،اما متاسفانه پاسخ ندادند.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز