3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

صفحات فیس بوک روزنامه نگاری واقعی و مستقل در حال مرگ هستند

حساب شما مسدود شده است. ””شما نمی توانید به مدت 3 روز پست یا نظر دهید” “شما نمی توانید به مدت 63 روز زنده باشید”.

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،کود ستوری در گزارشی نوشته که“برای شفیع کریمی، روزنامه‌نگار افغان، فهرست محدودیت‌هایی که فیس‌بوک بر او اعمال کرده است، ادامه دارد.

کریمی که افغانستان را از تبعید در فرانسه پوشش می‌دهد، می‌گوید: «من مسدود شده‌ام و مخاطبانم را از دست می‌دهم و مردم اطلاعات حیاتی خود را از دست می‌دهند.

او تنها نیست.

از افغانستان گرفته تا اوکراین، و بسیاری از دیگر کشورهای غیرانگلیسی زبان، خبرنگاران صدای خود را از دست می دهند. نه تنها به دلیل دولت‌های سرکوبگر که آنها را هدف قرار می‌دهند، بلکه به این دلیل که سیاست‌های ایجاد شده در سیلیکون ولی به سرکوبگران آزادی بیان کمک می‌کند تا اطلاعات نادرست را بفروشند.

کریمی طی یک ماه گذشته درخواست های زیادی به فیس بوک ارسال کرده است، اما پاسخی دریافت نکرده است.

بنابراین هفته گذشته، کریمی در مراسمی که متا، شرکت مادر فیس‌بوک، در جشنواره بین‌المللی روزنامه‌نگاری در پروجا، ایتالیا برگزار کرد، از میان انبوهی از روزنامه‌نگاران و نمایندگان رسانه‌ای که در حال نوشیدن شامپاین بودند، عبور کرد.

این جشنواره یکی از رویدادهای کلیدی سالانه صنعت و فرصتی نادر برای خبرنگارانی مانند کریمی است تا مستقیماً با نمایندگان شرکت های بزرگ فناوری صحبت کنند.

کریمی یکی از کارکنان متا را پیدا کرد و با فریاد زدن بر سر جمعیت، سعی کرد به او توضیح دهد که چگونه همه صداهای مستقل در افغانستان تحت تأثیر سیاست ضعیف فیس بوک قرار گرفته اند که به نظر می رسد بدون تفکیک همه اشاره ها به طالبان را به عنوان سخنان نفرت پراگنی می نامد و سپس به طور خلاصه. آنها را حذف کنید او توضیح داد که فیس بوک یک پلت فرم ضروری برای افرادی است که در خلاء اطلاعاتی تحمیل شده توسط طالبان گیر کرده اند و مسدود کردن این صداها قبل از هر چیز به نفع خود طالبان است.

نماینده متا گوش داد و از کریمی خواست پیگیری کند.کریمی – دو بار – انجام داد، اما هیچ گاه خبری نشد.

در حالی که کریمی از یکی از کارمندان متا التماس می کرد، یکی دیگر را در گوشه ای از سالون پذیرایی پر ازدهام دید تا پیامی مشابه را از نقطه دیگری از جهان برسانم.

یکی از دوستان که برای یک شبکه تلویزیونی مستقل در گرجستان کار می کرد از من خواسته بود که به من بگویم که اتاق خبر او 90 درصد از مخاطبان فیس بوک خود را از زمانی که آنها جنگ در اوکراین را پوشش می دادند از دست داده است.

شبکه‌ ی که فرمولا تی وی نام دارد، تلاش های بی شماری برای تماس با متا انجام داد اما پاسخی دریافت نکرد.

آیا این کارکنان متا می توانستند کمک انجام دهند؟صفحات فیسبوک روزنامه نگاری واقعی و مستقل در حال مرگ هستند
سالومه اوگولاوا، سردبیر ارشد دیجیتال Formula به من گفت: «ما از رسیدن به 2 میلیون نفر به 200000 نفر رسیدیم.

این کاهش به دنبال هشداری بود که فیس‌بوک پس از اینکه الگوریتم آن نقل قولی از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را به عنوان سخنان نفرت‌انگیز علامت‌گذاری کرد، دریافت کرد.

پستی که او به من نشان داد، صرفاً ترجمه پستی از خود زلنسکی به گرجی بود.

این خطای ظاهراً فنی باعث شد که این ایستگاه 90 درصد از مخاطبان خود را از دست بدهد، اما بخشی از درآمد خود را نیز از دست بدهد. «کسب درآمد به حالت تعلیق درآمده است. اوگولاوا گفت، این یک مجازات سخت است.

شبکه ی تلویزیونی مخالف متواری مستقر در تفلیس با انتشار داستانی در مورد گردان آزوف، یک گروه شبه نظامی داوطلب اوکراینی که از ماریوپل، جایی که برخی از بدترین جنایات جنگ در آنجا رخ داده، دفاع می کرد، شاهد کاهش مشابه بود.

فیس بوک این داستان را به این دلیل حذف کرد که “یک فراخوان به تروریسم” است. گردان آزوف به دلیل گرایش های راست افراطی و حتی نئونازی بسیاری از اعضای آن بحث برانگیز است، اما تنها روسیه آن را در زمره سازمان های تروریستی طبقه بندی می کند.

نیکا گوارامیا، مدیر کل این کانال به من گفت: «ما قبلاً تحت حملات مداوم مزارع ترول‌های دولتی گرجستان بودیم، اما از زمان حمله، سازمان‌های تحت حمایت روسیه نیز شروع به گزارش کردند، حادثه آزوف یکی از موارد متعدد بود.

گوارامیا می‌گوید:بسیاری از داستان‌های مربوط به اوکراین که متواری در اوایل ماه مارچ ارسال کرد، در اوایل اپریل توسط فیس‌بوک حذف شدند، چند هفته پس از اولین انتشار و مشاهده توسط میلیون‌ها نفر تیم Mtavari دلایل خوبی برای این باور دارد که توسط حساب های مورد حمایت کرملین گزارش شده است.

گوارامیا گفت: “بدترین بخش این است که هیچ مکانیسم هشداری وجود ندارد، هیچ معیار واضحی برای این حذف ها وجود ندارد و درخواست ها برای فیس بوک هفته ها طول می کشد… صفحات فیس بوک روزنامه نگاری واقعی و مستقل در حال مرگ هستند.” او گفت که تعامل کانال او از 22 میلیون در اوایل مارچ به 6 میلیون در اوایل اوریل کاهش یافت.

برای مکانی به کوچکی گرجستان (جمعیت 3.5 میلیون نفر) عواقب این تخریب ها بسیار زیاد است،مانند بسیاری از کشورهای خارج از غرب، فیس بوک به میدان عمومی مجازی کشور تبدیل شده است – مکانی که مردم برای بحث و گفتگو درباره آینده خود گرد هم می آیند.

این بحث در گرجستان وجودی است، زیرا آینده بسیار نامطمئن است: بیست درصد از کشور در حال حاضر توسط روسیه اشغال شده است، و بسیاری می ترسند که تهاجم اوکراین گرجستان را بیشتر در آغوش مسکو سوق دهد.

کمپین های اطلاعات نادرست با بودجه کرملین، رسانه های مستقلی را که وضعیت را پوشش می دهند، تحت فشار گسترده قرار داده است.

وقتی رسانه‌هایی مانند Formula TV و Mtavari از فیدهای فیسبوک مردم ناپدید می‌شوند، خود ایده‌های لیبرال دموکراسی از بحث عمومی ناپدید می‌شوند.

قدرتی که فیسبوک دارد ترسناک است،نحوه استفاده از آن حتی ترسناک تر است. حساب کاربری او پس از اینکه توسط حساب‌های متعددی به فیس‌بوک گزارش شد و او را به نقض استانداردهای جامعه متهم کردند، به حالت تعلیق درآمد.

او مشکوک است حساب‌هایی که گزارش کرده‌اند از طرف دولت روسیه کار می‌کنند. مانند کریمی که می گوید فیس بوک به طالبان کمک می کند، او می گوید که سیاست های فیس بوک به دستور کار ولادیمیر پوتین کمک می کند.

او گفت: “سیلیکون ولی به پوتین کمک می کند تا در جنگ اطلاعاتی پیروز شود،باید متوقف شود.”

متا قبلاً به ترویج نفرت و اطلاعات نادرست در سراسر جهان متهم شده بود، از نیجریه گرفته تا فلسطین و میانمار، جایی که این شرکت مشهور به دامن زدن به نسل کشی مسلمانان روهینگیا متهم شد.

کارشناسان در مناطقی مانند خاورمیانه و آفریقا خاطرنشان کرده‌اند که حتی اگر پلتفرم‌های فناوری در رسیدگی مناسب به بحران محتوا در اطراف اوکراین ناکام هستند، اما در این مورد واکنش عمومی سریع‌تر و قوی‌تری نسبت به مناطقی مانند سوریه یا اتیوپی به همراه داشته‌اند.

با هر بحران جدید، متا وعده‌های جدیدی برای توضیح بهتر تمام تفاوت‌های فرهنگی و زبانی پست‌ها در سراسر جهان داده است.

این شرکت حتی سال گذشته یک خط مشی جدی حقوق بشر ارائه کرد که بر این موضوعات متمرکز بود،اما شواهد کمی وجود دارد که عملکردها آن واقعاً در حال تغییر است.

فیس بوک تعداد ناظران خود را فاش نمی کند، اما تخمین ها حاکی از آن است که حدود 15000 نفر متهم به بررسی محتوای تولید شده توسط تقریباً 3 میلیارد کاربر فیس بوک در سراسر جهان هستند.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز