3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

کاستاریکا،ماهانه بیش از 1000 زمین لرزه را تجربه می کند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،یک مطالعه جدید به رهبری محققان USGS و کاستاریکا نشان می دهد که چگونه هشدار اولیه زلزله با استفاده از فناوری تلفون های هوشمند می تواند برای میلیون ها نفر هم ارزان و هم موثر باشد.

در اواخر سال 2019، یک تیم تحقیقاتی 82 گوشی هوشمند را مونتاژ کرد، آنها را به دیوارها و کف ساختمان‌های سراسر کاستاریکا چسپاند و شش ماه منتظر ماند.

پس از تجزیه و تحلیل دقیق، آنها متوجه شدند که یک سیستم هشدار زودهنگام زلزله موثر و ارزان ایجاد کرده اند که می تواند ده ها ثانیه هشداری در مورد وقوع زلزله و لرزش قریب الوقوع به جوامع ارائه دهد.

بنجامین بروکس، نویسنده اصلی و ژئوفیزیکدان تحقیقاتی USGS گفت: «ما می‌خواستیم انتهای ارزان‌قیمت وسیله هشدار اولیه زلزله را بررسی کنیم.

او گفت: «به نظر می رسد که این سیستم می تواند در آن انتهای وسیله نیز کاملاً مؤثر باشد.

یک گوشی هوشمند برای هشدار اولیه زلزله جعبه‌ای و به دیواری در کاستاریکا وصل شده است.

(حوزه عمومی.)

بر اساس تحقیقات قبلی که ابتدا سنسورهای گوشی های هوشمند را برای هشدار اولیه زلزله آزمایش کردند، مطالعه جدید گوشی های هوشمند را از جیب های تکان دهنده به کف و دیوارهای ثابت منتقل کرد.

به جای تکیه بر داده های جمع سپاری، رویکرد جدید به شبکه تلفن هوشمند ثابت متکی است.

مارینو پروتی، مدیر رصدخانه آتشفشانی و لرزه‌شناسی کاستاریکا در دانشگاه ملی (OVSICORI-UNA) و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «گوشی‌های هوشمند دیگر تلفن نبودند». در عوض، شتاب‌سنج‌های روی برد یا حسگرهای حرکتی کوچک، شتاب زمین را در حالی که امواج زلزله از مرکز زلزله منتشر می‌شد، ثبت کردند.

در یک دوره شش ماهه از دسامبر 2019 تا جنوری 2020، شبکه «Alerta Sismica Temprana Utilizando Telefonos Inteligentes » با موفقیت پنج زمین لرزه 4.8 تا 5.3 ریشتری را در سراسر کاستاریکا ثبت کرد و یک پیام کوتاه با برچسب با زمان کافی برای گروهی از آزمایش کنندگان بتا ارسال کرد.

قادر به انجام یک اقدام محافظتی مانند انداختن، پوشاندن و نگه داشتن آن باشید.

شبکه های تلفون‌ های هوشمند نسبت به شبکه های درجه علمی حساسیت کمتری دارند و معمولا حرکت را از امواج ثانویه (امواج s) تشخیص می دهند.

از سوی دیگر، شبکه‌های درجه علمی معمولاً می‌توانند با شناسایی امواج اولیه ظریف‌تر (امواج p) زمان هشدار بیشتری را ارائه دهند، که مخرب کمتری هستند و با سرعت بیشتری در پوست زمین حرکت می‌کنند و قبل از رسیدن به امواج s مخرب‌تر.

با این حال، شبکه گوشی های هوشمند کاستاریکا نیز دو زمین لرزه را توسط امواج p شناسایی کرد که قابل مقایسه با شبکه های درجه علمی و تشویق کننده برای سیستم های مشابه بالقوه در آینده است.

این شبکه سه زمین لرزه را توسط امواج s حس کرد،به این معنی است که زمان هشدار کوتاه‌تر، اما همچنان مفید است.

شبکه گوشی های هوشمند برای لرزش های حرکتی قوی در نظر گرفته شده است. اگرچه داده‌های شبکه درجه علمی کاستاریکا در این مطالعه استفاده نشد، داده‌های شبکه اول به اعتبارسنجی داده‌های دومی کمک کرد.

یک محیط تست ایده آل

علاوه بر سواحل زیبای استوایی، کاستاریکا همچنین یک محیط ایده آل برای آزمایش سیستم هشدار اولیه زلزله ارائه می دهد.

این کشور ماهانه بیش از 1000 زمین لرزه را تجربه می کند که 15 مورد از آنها را معمولاً می توان احساس کرد.

پروتی گفت: ما بهترین آزمایشگاه تکتونیکی جهان را داریم.خطر لرزه ای این کشور آمرMiddle America Trench offshore Nicaragua and Costa Ricaیکای مرکزی در درجه اول به دلیل فرورانش صفحه کوکوس در زیر صفحات کارائیب و پاناما در امتداد سنگر آمریکای میانه است.

این تیم نصب گوشی‌های هوشمند را در مناطقی برای شناسایی و هشدار نسبت به زمین‌لرزه‌های ترانشه آمریکای میانه، که بیشترین احتمال تأثیرگذاری بر بیشترین درصد از جمعیت را دارند، به ویژه در سن خوزه، در اولویت قرار دادند.

الف) سنگر آمریکای میانه فراساحلی نیکاراگوئه و کاستاریکا. دایره چین های برجسته سطل زباله ای است که برای انتخاب مکان های پایین پرتو برای محلول های ناهمسانگردی خیز بیرونی استفاده می شود.

خطوط ضخیم توموگرام های لرزه ای دوبعدی منتشر شده را نشان می دهند.

دایره های بزرگ رنگی محل پروفایل ها را در (b) مشخص می کنند. دایره های کوچک سفید و سیاه مکان های OBS را مشخص می کنند.

دایره های سفید محل هایی هستند که در محلول های ناهمسانگردی استفاده می شوند.

(حوزه عمومی.)

همکاری بین المللی در حالی که تلفون های هوشمند در حال جمع آوری اطلاعات در سراسر کاستاریکا بودند، دانشمندان در کالیفرنیا این داده ها را پردازش کردند.

بروکس گفت: “این کار بین المللی از زمان شروع آن 5 سال پیش توسط دفتر کمک های بشردوستانه USAID تامین مالی شده است.

این پروژه با منافع آن و USGS در زمینه ظرفیت علمی و فناوری بین المللی و ایجاد روابط هماهنگ است.

این تیم به‌ویژه از پتانسیل شبکه تلفن‌های هوشمند برای ارائه قابلیت‌های هشدار زودهنگام زلزله به کشورهایی با منابع محدود هیجان‌زده است.

بروکس گفت: «پروژه ما نشان می‌دهد که یک کشور با منابع محدود می‌تواند حس لازم را برای اجرای نوعی هشدار زلزله با تلفن‌های هوشمند از مرکز خرید محلی فراهم کند.»

برای گام‌های بعدی، محققان قصد دارند از حدود 1000 نفر در کاستاریکا دعوت کنند تا برنامه جدیدی را آزمایش کنند که از داده‌های تلفن هوشمند و شبکه با درجه علمی برای ارسال هشدار استفاده می‌کند.

بروکس می‌گوید: «مهم‌ترین و پیچیده‌ترین جنبه‌ای که باید در نظر گرفت، تعیین نحوه واکنش افراد و تعامل با سیستم‌های هشدار است.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز