5EDDD31E-0793-4C68-802B-357F2CCF0DDD

درخواست 2200 افغان برای ویزه بشردوستانه،که پس از حضور طالبان،به آمریکا منتقل شدند رد شده است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،مدافعان پناهندگان می گویند: افغان هایی که سعی می کنند برای فرار از حاکمیت طالبان وارد ایالات متحده شوند، نسبت به اوکراینی هایی که تلاش می کنند از تهاجم روسیه به کشورشان فرار کنند، نیازمند الزامات سخت گیرانه تری هستند و هزاران افغان – حتی برخی از آنها که توسط طالبان تهدید شده رد شده اند.

مت زلر، مشاور کهنه سربازان آمریکا در عراق و افغانستان، گفت: “به وضوح دو سیستم پناهندگی وجود دارد – یکی برای اوکراینی ها و دیگری برای افغان ها.” “افغان ها طولانی ترین متحد دوران جنگ ما هستند – شما فکر می کنید که ما می خواهیم با آنها درست عمل کنیم.”

دولت بایدن این انتقاد را رد می کند و استدلال می کند که ایالات متحده ده ها هزار افغان را از زمان خروج ارتش ایالات متحده از افغانستان در سال گذشته وارد کرده است و به کار خود برای کمک به افغان ها برای آمدن به آمریکا ادامه می دهد.

ما از آگوست 2021 از بیش از 78000 افغان در ایالات متحده استقبال کرده‌ایم و متعهد هستیم که به اسکان مجدد افغان‌ها ادامه دهیم، و در نهایت این نشانه روشنی است که در اینجا استانداردهای دوگانه از نظر رفتار ثابت قدم ما وجود ندارد.

تحقیقات ارتش به اشتباه مدیر بایدن برای خروج آشفته از افغانستان برخلاف افغان‌هایی که به دلایل بشردوستانه برای ورود به ایالات متحده تلاش می‌کنند، اوکراینی‌ها مجبور نیستند هزینه اداری 575 دالری بپردازند، نیازی به ارائه مدرک واکسیناسیون ندارند و نیازی به مصاحبه حضوری کنسولی با نماینده ایالات متحده ندارند.با توجه به سازمان های پناهندگان و بیانیه های دولت ایالات متحده.

کریس پردی، مدیر کهنه‌کاران برای آرمان‌های آمریکایی و توسعه، گفت: «دولت ممکن است بخواهد فکر کند که انجام حداقل‌ها برای نجات متحدان افغان‌مان کافی است و در عین حال آنچه را که برای پناهندگان اوکراینی لازم است انجام می‌دهد، اما این اختلاف نمی‌تواند آزاردهنده‌تر باشد.»

پردی گفت، در حالی که بسیاری از (افغان ها) از ناامیدی به اینجا آورده شده اند، هزاران نفر دیگر پشت سر گذاشته شده اند و هنوز در معرض تهدید مستقیم طالبان قرار دارند.

در طول هشت ماه گذشته، ما از دولت التماس کرده‌ایم که دقیقاً همان برنامه‌ای را که آنها اکنون به اوکراینی‌ها ارائه می‌دهند. ”

آدام بیتس، مشاور سیاستگذاری در پروژه بین المللی کمک به پناهندگان، گفت که هزینه اداری برای بسیاری از افغان ها مبلغ زیادی است و “تقریباً غیرممکن است که این نیاز را برآورده کنید.” متوسط درآمد سرانه سالانه در افغانستان حدود 400 دالر است.

افغان‌ها می‌توانند برای معافیت از هزینه درخواست دهند، اما مشخص نیست که این درخواست چند بار اعطا می‌شود.

حامیان پناهجویان همچنین استدلال می کنند که ایالات متحده با توجه به تلاش های جنگی 20 ساله ایالات متحده و اینکه هیچ متحد دوست ایالات متحده در مرزهای این کشور آماده یا مایل به جذب تعداد زیادی از پناهجویان به تعهد شان به ویژه در قبال افغان ها دارد.

پس از تخلیه گسترده افغان‌ها که با خروج نیروهای آمریکایی در آگوست 2021 همراه بود، هزاران افغان که در هرج و مرج در فرودگاه کابل قادر به تامین امنیت پرواز نبودند، درخواست کردند تا تحت یک برنامه مهاجرت مبهم به نام بشردوستانه وارد ایالات متحده شوند.

آزادی مشروط این برنامه به دلایل بشردوستانه اجازه ورود موقت به ایالات متحده را می دهد، اما مسیری برای اقامت قانونی دائمی ندارد.

کریش اومارا ویگناراجه در مورد سیاست مهاجرت، تدارکات پذیرایی از پناهندگان اوکراینی‌ افغان‌ها و وکلای مهاجرتی که به آنها کمک می‌کردند، آزادی مشروط بشردوستانه را به‌جای درخواست وضعیت پناهندگی در یک کشور ثالث، یک راه جایگزین بالقوه برای رسیدن به ایالات متحده می‌دانستند، فرآیندی که می‌تواند سال‌ها طول بکشد و پس‌انداز ناچیز متقاضی را از بین ببرد.

اما افغان‌هایی که برای آزادی مشروط درخواست می‌کنند با تاخیرهای طولانی مواجه هستند و بسیاری از درخواست‌ها رد می‌شوند.

به گفته متیو بورک، سخنگوی خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (USCIS)، از ماه جولای، از حدود 45000 درخواست افغان ها برای آزادی مشروط بشردوستانه، 2200 مورد رد شده و تنها 270 مورد به صورت مشروط تایید شده است.

در مقابل، بر اساس داده های دولت ایالات متحده، بیش از 4000 اوکراینی در ماه های فبروری و مارچ از آزادی مشروط برخوردار شدند.

بورک گفت: در بررسی درخواست‌های افغانستان برای آزادی مشروط، مقامات ایالات متحده «واقعیت‌های خاص هر مورد را برای تعیین اینکه آیا دلیل مشخص و مستندی برای تأیید آزادی مشروط بشردوستانه برای یک فرد وجود دارد یا خیر، در نظر می‌گیرند».

مدافعانی که به متقاضیان افغان کمک می کنند می گویند که مقامات ایالات متحده مدارک گسترده ای را می خواهند مبنی بر اینکه متقاضی با یک خطر خاص و قریب الوقوع مواجه است و برخی می گویند که مقامات ایالات متحده به نظر می رسد که معیارها را در چند ماه گذشته تشدید کرده اند.

مدافعان پناهندگان گفتند، افغان‌هایی که نامه‌های تهدیدآمیز از طالبان دریافت کرده‌اند، که توسط طالبان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و متعلق به یک گروه آسیب‌پذیر هستند که توسط طالبان هدف قرار گرفته‌اند، درخواست‌های آنها توسط مقامات ایالات متحده رد شده و آن‌ها کافی نیست.

وقتی از USCIS در مورد تغییر سیاست احتمالی پرسیده شد، از اظهار نظر خودداری کرد.

دولت بایدن برای کمک به اوکراینی‌هایی که به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند، اخیراً برنامه‌ای را راه‌اندازی کرده است که به اوکراینی‌ها اجازه می‌دهد در صورتی که یک شهروند آمریکایی از آنها حمایت مالی کند و نشان دهد که ابزار لازم برای حمایت مالی از آنها را دارند، به طور موقت در ایالات متحده مستقر شوند.

بر اساس برنامه برای اوکراین، اوکراینی‌ها از آزادی مشروط بشردوستانه برخوردار می‌شوند که به آنها اجازه می‌دهد تا دو سال در ایالات متحده بمانند.

این مقام حکومتی گفت که دولت بایدن مقایسه بین برنامه طراحی شده برای اوکراینی ها و افغان هایی که برای آزادی مشروط بشردوستانه درخواست می کنند را گمراه کننده می بیند.

این مقام گفت که مقایسه مناسب‌تر برای اتحاد برای اوکراین، عملیات استقبال از متحدان است که به اسکان ده‌ها هزار افغان در ایالات متحده کمک کرد.

در آن مثال، افغان‌ها مجبور نبودند پروسه استاندارد درخواست آزادی مشروط بشردوستانه را طی کنند و دولت ایالات متحده پس از تخلیه آنها از افغانستان به کشورهای ثالث برای تکمیل فرآیند غربالگری و بررسی، به آنها آزادی مشروط داد.

بیتس، با پروژه بین المللی کمک به پناهندگان، گفت که تفاوت آشکاری در نحوه رفتار با افغان ها و اوکراینی ها وجود دارد و گروه های مدافع خواستار رویکردی انعطاف پذیرتر برای افغان ها هستند.

بیتس گفت: «حتی یک سال از این موارد جداگانه فاصله ندارد. نمی‌دانم که آیا مشکلی در اینجا وجود دارد یا نه.

او گفت: «غیرممکن است که انعکاس تعصب و بیگانه هراسی را که سیاست مهاجرت ایالات متحده را آگاه کرده است، نبینیم.

دولت رسماً این ایده را که تبعیض یا تعصب بر اساس مذهب یا ملیت نقشی در نحوه رفتار با افغان ها ایفا می کند، به شدت رد کرد.

حامیان مهاجر آفریقایی و کارائیب همچنین نحوه برخورد مقامات آمریکایی با پناهندگان سیاهپوست را در مقایسه با اوکراینی ها مورد سوال قرار داده اند و دولت فدرال را به رفتار دوگانه متهم کرده اند.

الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی، قبلاً اتهامات مربوط به این موضوع را رد کرده است.

رفتار دولت با مهاجران در مرز جنوبی ایالات متحده یک رفتار دوگانه است. مقامات ایالات متحده به هزاران نفر از اوکراینی‌ها در مرز جنوبی اجازه ورود داده‌اند و مایورکاس در ماه مارچ به مقامات مرزی دستور داد تا اوکراینی‌ها را از سیاست دوران ترامپ موسوم به عنوان 42 معاف کنند.

عنوان 42، یک دستور بهداشت عمومی که پس از شیوع همه‌گیری کووید مورد استفاده قرار گرفت، به مقامات مرزی ایالات متحده اجازه می‌دهد مهاجران را بدون دادن فرصتی برای درخواست پناهندگی بازگردانند.

جدا از افغان‌هایی که تحت قانون آزادی مشروط بشردوستانه برای ورود به ایالات متحده درخواست می‌کنند، ده‌ها هزار افغان نیز برای سربازان آمریکایی کار می‌کردند که در تلاش برای اسکان مجدد به ایالات متحده تحت برنامه ویژه ویزای ایالات متحده که بیش از یک دهه پیش تنظیم شده بود، بودند.

بر اساس گزارش اخیر انجمن غیرانتفاعی متحدان زمان جنگ، ایالات متحده تنها حدود 3 درصد از افغان‌هایی را که برای ویزای مهاجرتی ویژه درخواست کرده بودند، تخلیه کرد، و حدود 78000 مترجم سابق و دیگرانی را که توسط دولت ایالات متحده به کار می‌گرفتند، باقی گذاشت.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز