07E695E5-83DD-4A69-8332-7D6F3632E593

جزیات ۲۸ ماه رمضان صدها فرد ملکی در افغانستان کشته و زخمی شدند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،انفجار نا معلومی که بالای یک مسجد در ساحه ی علاوالدین مربوط به حوزه ششم امنیتی در دارالامان کابل رخداده است،تاکنون که از آن در حدود بیست ساعت میگذرد آمار دقیق ‌و نوعیت انفجار مشخص نشده است.

روز گذشته یک انفجار قوی بالای مسجد خلیفه صاحب علاوالدین حین ادای نماز جمعه به وقوع پیوست،بگفته گواهان در این رویداد بیش از ۲۰۰ نفر کشته و زخمی شده است.اما فرماندهی پولیس کابل تلفات را پنج کشته و بیش از بیست نفر زخمی اعلام کرده است.

پس از وقوع انفجار دبیح الله مجاهد سخنگوی کل حکومت حاکم،این انفجار را محکوم کرده افرموده است،که دراین ماه مبارک رمضان اینگونه جنایات کارحلقاتی است،که هیچ ربطی با اسلام و کشور ندارند.

‏وی تاکید کرده است،که بزودی عاملین این جنایت تشخیص ومجازات خواهد شد.

به همین ترتیب،نصیراحمدفایق نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل،حامدکرزی رییس جمهور بازنشسته ی افغانستان،دوکتور عبدالله عبدالله رییس پیشین شورای عالی مصالحه ی ملی،سازمان ملل متحد در افغانستان این رویداد را تروریستی دانسته و آنرا با شدیدترین الفاظ محکوم کرده اند.

‏‎ماه مبارک رمضان پس از سقوط نظام جمهوریت خونبارترین ماه برای شهروندان افغانستان بوده است.

این آمار با وصف وضع محدودیت های رسانه یی منتشر شده که گفته است؛ نزدیک به 700 نفر در 28 روز ماه رمضان قربانی حملات انفجاری و انتحاری شده است.
1: لیسه عبدالرحیم شهید در ساحه ی دشت برچی در غرب کابل، 10 کشته و 60 زخمی.
2: مسجد در ساحه سه دوکان در ولایت بلخ، 47 کشته 78 زخمی.
3: مسجد در شهر‌ قندوز: 60 کشته 50 زخمی.
4: در دو رویداد بم گزاری شده در ولایت بلخ 9 کشته 13 زخمی.
5: مسجد خلیفه صاحب در ساحه ی سه راهی علاوالدین کابل،که آمار دقیق آن مشخص نیست اما گواهان رویداد 200 کشته و زخمی به رسانه ها آمار داده است.
6: سرای شهزاده در کابل 2 کشته 82 زخمی.
7: مسجد پلخشتی در کابل  24 زخمی
8: ولایت هرات در غرب افغانستان 6 کشته 25 زخمی.

9:ولایت خوست در جنوب افغانستان 48 کشته و 20 زخمی.

همینطور ولایت کنر نیز شاهد حملات موشکی بوده که از افراد ملکی قربانی گرفته،اما از آمار تلفات نآشی از آن جزیاتی منتشر نشده است.

در چند ماه اخیر رسانه ها در افغانستان از سوی مسولان حکومت تازه (طالبان) شدیدا تحت فشار قرار و هیچ رسانه بگونه مستقلانه نمیتواند گزارشاتی را منتشر کنند،از همین رو آمار دقیق تلفات مشخص نیست.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز