3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

سفارت افغانستان در چین فعالیت های خود را از سر گرفت

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،منابع در حکومت حاکم افغانستان از بازگشایی سفارت این کشور در چین آنهم تحت اداره طالبان خبر داده است.

روز گذشته،سفارت افغانستان در پیکن پایتخت چین با نشر اعلامیه ی گفته است،مقامات دولتی چین،تجاران و دانشجویان افغان مقیم آن کشور با دیپلومات تازه افغانستان نشستی را دایر کردند.

پس از حضور طالبان در حدود بیش از هفت ماه سفارت افغانستان در پکن را قطر رهبری میکرد.

وی از مقامات چینی خواست،که سفارت به هدایت اداره حاکم
آماده هر نوع تعامل سیاسی و دیپلوماتیک است.

به ادامه از سرگیری فعالیت نماینده گی های افغانستان پس از سقوط نظام جمهوریت روسیه،ایران،پاکستان و حالا هم چین چهارمین کشوریست که دیپلومات ها به رهبری طالبان را می پزیرد.

تحلیلگران می‌گویند شاید چین به طور کامل به طالبان اعتماد نداشته باشد اما آنها با هم همکاری خواهند کرد. برخی نیز می‌گویند در صورتی که جنگ داخلی در افغانستان به راه نیفتد، چین طالبان را به عنوان دولت جدید افغانستان به رسمیت خواهد شناخت.

پس منظر.!

در حالی که اغلب کشورهای جهان از آمریکا تا بریتانیا و استرالیا به دنبال قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان، سفارتخانه‌های خود را در کابل تعطیل کرده و به سرعت در حال خروج نیروهای خود از افغانستان شدند،اما چین، روسیه  ،ایران و پاکستان سفارتخانه‌های خود را در افغانستان فعال‌ نگاه‌داشته‌اند.

تحلیلگران می‌گویند باز ماندن سفارتخانه‌های چین، روسیه،ایران و پاکستان در افغانستان در حالی که دیگر کشورها سفارتخانه‌های خود را در کابل تعطیل کرده‌اند، نشان می‌دهد که پکن، مسکو،ایران و اسلام آباد منافع مشترکی را در افغانستان دنبال می‌کنند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز