8904582925_9d89c908f4_b-735x400

خواص عسل طبیعی (شهد) از لحاظ کیفی در افغانستان

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،تاریخ استفاده از عسل همگام با تاریخ خلقت بوده و تقریبا در هر فرهنگی می توان شواهد بهره گیری از آن را به عنوان یک منبع غذایی یافت.

تا این اواخر به عنوان تنها شکل غليظ شده قند در بیشتر نقاط جهان در دسترس مردم قرار گرفته بود، لذا این موقعیت بی همتا از میان دیگر ویژگی های این محصول جایگاهی بس ارزشمند و در خور احترام برای آن فراهم کرده است.

در همین حال نگاهی کوتاه می اندازیم به یکی از مکان های تولیدی عسل در ولایت کندهار که از ۱۵ سال بدینسو در آن تولید عسل بدون وقفه جریان دارد.

بر اساس یک مطالعه 6 ساله توسط یک موسسه فرانسوی در افغانستان، ریحان از قندهار، جنبل از بدخشان و پودینا گل از وردک در رتبه های اول تا سوم در افغانستان از نظر کیفیت محصول قرار دارند.

عسل

عبدالباری، شهردار ولایت کندهار،به فرحت گفت:که اگر در این بخش سرمایه گذاری شود، می تواند منبع درآمد مهمی برای اقتصاد باشد.

عسل، اثرات مطلوبی بر بدن ما دارد و یک محصول بیولوژیکی فعال است که دارای ترکیبات غنی و پیچیده می باشد. ترکیب دقیق آن بستگی به گل هایی دارد که زنبورها از آن تغذیه می کنند.

هر چیزی که در این محصول وجود دارد برای سلامت انسان ضروری و مفید است. بیش از ۳۰۰ ماده در انگبین وجود دارد که به طور مطلوب بر روند متابولیک بدن تاثیر می گذارد.

حکمت الله پاسون

فرحت نیوز/افغانستان