F6186D2E-DF8C-46F1-ADB3-BE1733C7B7FF

نصیراحمد فایق،بخاطر حفظ ۳٫۵ میلیارد دالر دارایی های منجمد شده ی افغانستان به دادگاه ناحیه جنوبی ایالت نیورک توضیحات داد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،نصیراحمد فایق،سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد بخاطر حفظ ۳٫۵ میلیارد دالر دارایی های منجمد شده ی افغانستان به دادگاه ناحیه جنوبی ایالت نیورک توضیحات داده آنرا حق مسلم افغان‌ها میداند.

نصیر احمد فایق می افزاید،که توضیحات و دلایل دفاعیه را بخاطر حفاظت از ۳.۵ میلیارد دالر دارایی های افغانستان که مورد دعوی یک تعداد از فامیل های قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر قرار دارد، به دادگاه ناحیه جنوبی ایالت نیویارک ، رسماْ ارایه نموده است.

نصیر احمد فایق، سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

آقای فایق دفاعیه را به عنوان نماینده مردم افغانستان و با تصریح اینکه او نه از طالبان و نه از کدام گروه سیاسی نمایندگی میکند، درج نمود و اظهار داشته است،که او صرف از مردم افغانستان که مالک واقعی هفت میلیارد دالر ذخایر پولی منجمد شده افغانستان، میباشد، نمایندگی میکند.

آقای فایق نماینده مشروع و برسمیت شناخته شده در سازمان ملل متحد و دول،عضو میباشد.

طالبان که در اخیر سال ۲۰۲۱ در کابل به قدرت سیاسی رسیدند،تاکنون که از آن هشت ماه می گذرد هیچ کشوری انرا به رسمیت نشناخته است.

این دفاعیه زمانی ارایه گردید که قرار است دادگاه در مورد سرنوشت ۳.۵ میلیارد دالر که مورد اقامه دعوی برخی از خانواده های قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر برای پرداخت جبران خسارت قرار دارد، تصمیم اتخاذ نماید.

در ماه فبروری ۲۰۲۲ اداره حکومت بایدن طی صدور حکمی ۳.۵ میلیارد دالر را از مجموع ۷ میلیارد دالر مورد دعوی به نفع مردم افغانستان جدا نمود و متباقی ۳.۵ میلیارد دالر دیگر را منوط به تصمیم دادگاه گذاشت.

آقای فایق اظهار میدارد که مردم افغانستان در غم و اندوه قربانیان حادثه یازدهم سپتمبر خود را شریک میدانند ولی، در عین حال دهه هاست که مردم افغانستان قربانی اعمال دهشت افگنی عین گروه های تروریستی میباشند.

این مقام ارشد دیپلوماتیک اضافه میکند،،که افغانستان هنوز هم قربانی حملات تروریستی میباشند از جمله حملات تروریستی هفته گذشته بالای مساجد،‌ مکاتب و اقلیت های مذهبی را یاد آوری کرده است.

قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتمبر واقعاً شایسته دریافت عدالت و غرامت اند مگر مردم افغانستان نباید که قربانی این غرامت شوند.

او تاکید میکند،این پول ها دارایی و ملکیت مردم افغانستان است و هیچ اتباع افغان در حملات یازدهم سپتمبر دخیل نبوده و هیچ نوع مسؤولیت اخلاقی و یا قانونی متوجه افغانها نمی باشد.

مردم افغانستان دچار بزرگترین بحران بشری در جهان اند و بیشتر از نیم جمعیت آن از گرسنگی شدید رنج می برند و ۹۵ فیصد مردم غذای کافی ندارند.

سازمان ملل متحد پیش بینی نموده است که امسال افغانستان با فقر سرتاسری مواجه خواهد گردید.

آقای فایق اظهار میدارد که ذخایر پولی افغانستان باید صرف به نفع مردم افغانستان که در شرایط وخیم بشری قرار دارند حفاظت و استفاده گردد.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز