E344E8F0-FA6C-4844-AF0D-10D0D0D112EC

روز جهانی کتاب به علم دوستان مبارک

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،روز گذشته یک نهاد اجتماعی زنان در حالی با توزیع کتاب از روز جهانی کتاب گرامیداشت می کند،که دروازه های مکاتب برای دانشجویان دختر مسدود می باشد.

روز جهانی کتاب مبارک باد.!

این روز که مصادف است به ۲۳ اپریل«روز جهانی کتاب»انجمن اجتماعی زنان کوشا و دختران حرکت خودجوش زنان مبارز افغانستان برای مبارز با بی سوادی با توزیع کتاب های داستانی و ترویج کتاب خوانی محفلی را بر گزار کردند.

این محفل که نظر به محدودیت های وضع شده بر زنان از سوی طالبان،بگونه خصوصی در خانه اش با معرفی کردن، نویسنده بزرگ و چیره دست افغانستان ره نورد زریاب ، کتاب های داستانش مانند«کاکه شش پر و شای پریان ، شیخ گفت …،شمعی وشبستانی،سکه یی که سلیمانی یافت،گلنار وایینه،درویش پنجم،چارگرد قلا گشتم» برگزار شده است.

شکیبا روفی مسول این نهاد به فرحت هدف از این برنامه فرهنگی را ترویج کتاب خوانی در نسل جدید و دختران باز مانده از مکتب در افغانستان میداند.

وی تاکید میکند،که امیدوار است این برنامه طوری شود که دانش آموزان کتاب را مونس خود سازند و تحمل و صبر در برابر نابرابری های جامعه را بدانند و آگاهانه سر نوشت زندگی اینده خود را تعین کنند.

پس منظر.!

روز جهانی کتاب یک رویداد سالانه است که در ۲۳ اپریل، برگزار می‌شود. این روز توسط یونسکو نامگذاری شده‌است.

در سال ۱۹۹۵ یونسکو تصمیم گرفت که روز جهانی کتاب و حق نشر در این روز جشن گرفته شود. این روز همچنین مصادف با سالگرد در گذشت ویلیان شکسپیر و سروانتس است.

روز جهانی کتاب
UNESCO World Book and Copyright Day 2012 poster.png

ایده اعلام این روز به عنوان روز جهانی کتاب و حق مولف اولین بار در کاتالونیا نشأت گرفت.

آنجا در روز ۲۳ اپریل، روز سن ژورژ، به ازای هر کتاب که فروخته می‌شود یک شاخه گل رز، به خریدار کتاب هدیه داده می‌شود.

موفقیت روز جهانی کتاب براستی بیش از هر چیز، به حمایت کلیه گروه‌های ذی‌نفع از این روز بستگی دارد.

این گروه‌ها عبارت‌اند از: نویسندگان، ناشران، معلمان، کتابداران، مؤسسات خصوصی و دولتی، سازمان‌های غیردولتی بشردوستانه و رسانه‌های عمومی.

بسیج و دور هم جمع‌کردن گروه‌های ذی‌نفع در هر کشور، از مسئولیت‌های کمیسیون‌های ملی یونسکو، کلوپ‌های یونسکو، مراکز و انجمن‌ها، کتابخانه‌ها و مدارس مرتبط با یونسکو و تمام کسانی است که مایل‌اند در این روز جهانی بزرگداشت کتاب‌ها و نویسنده‌ها، با هم و در کنار هم فعالیت کنند.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز