۵فف۶--۶-۶

طالبان بازی پاپجی را در افغانستان منع کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،حکومت حاکم در افغانستان یک شبکه ی اجتماعی و یک بازی آنلاین را که در افغانستان در چند سال اخیر بیشترین استفاده کننده را داشته است ممنوع کرده است.

انعام الله سمنگانی،سخنگوی امارت اسلامی میگوید:در جلسه ی کابینه حکومت حاکم فیصله شد تا وزارت مخابرات شبکه های گیم پاپجی و تیک تاک که هردو شایقین زیادی در افغانستان دارد را مسدود کند.

آقای سمنگانی تاید میکند،که این دو شبکه برای جوانان گمراه کننده بود باید بسته شود تا از گمراهی بیشتر جوانان پیشگیری شود.

در همین حال او تاکید میکند،که همچنان به وزارت مخابرات و تکنولوژی وظیفه سپرده شد تا هرچه عاجل برای بسته کردن،پاپجی و تیک تاک اقدامات عملی را روی دست بگیرند.

بگفته ی وی شبکه های دیگر که نشرات خلاف اصول اخلاقی نشر میکنند نیز مسدود میشود.

در زمان جمهوریت هم پارلمان وقت از شبکه پاپجی انتقاد کرده بودند تا بسته شود،اما در آن زمان این کار نشد.

حال برای اولین بار حکومت تازه طالبان در افغانستان به بسته شدن شبکه های تیک تاک،پاپجی و شبکه های دیگر که خود آنرا گمراه کننده میدانند تاکید دارند.

پابجی یک بازی انترنتی است که در کوریایی جنوبی ساخته و بعد اپلیکیش موبایل آن در کشور چین آزمایش شد.

PUBG was banned in India amid security concerns.

علاوه بر افغانستان، پابجی در حال حاضر یک بازی محبوب در سراسر جهان است. این بازی به عنوان پر درآمدترین‌ها در فروشگاه بازی‌های ویدیویی در سال ۲۰۱۸ معرفی شد.

همینطور،تیک‌تاک (به انگلیسی: TikTok) یک شبکه اجتماعی چینی است که از طریق سیستم‌عامل‌های آی‌آواس و اندروید قابل دسترس است. تیک‌تاک در آغاز با عنوان دوئین (به چینی: 抖音) در سپتامبر ۲۰۱۶ در چین عرضه شد و عرضه آن برای خارج از چین، با عنوان تیک‌تاک و در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت.

تیک‌تاک به کاربران اجازه می‌دهد که موزیک‌ویدئوهای بسیار کوتاه ۳ تا ۶۰ ثانیه‌ای بسازند.

این دو شبکه ی سرگرمی در افغانستان طی سال های اخیر علاقه مندان زیادی را بخود جلب کرده که اکثریت آنان جوانان و نو جوانان هستند.

 فوزیه صدیقی

فرحت نیوز