وزارت-معارف-310x165

یونسف:امروز دختران با امید از خواب بیدار اما طول نکشید نا امید شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،یونسف یا اداره حمایت از تعلیم و تربیه ی سازمان ملل متحد در واکنش به محدودیت های تعلیمی برای دختران از سوی طالبان در افغانستان را شکست بزرگ دختران و آینده آنان دانسته است.

یونسف در اعلامیه ی میگوید:«میلیون‌ها دختر دانش آموز در سراسر افغانستان امروز با امیدواری از خواب بیدار شدند که بتوانند به مکتب برگردند و یادگیری خود را از سر بگیرند. طول نکشید که امیدشان از بین رفت.

«تصمیم دوفاکتو مقامات حکومت سر پرست افغانستان مبنی بر به تاخیر انداختن بازگشت به مکتب دختران از صنف 7 تا صنف ۱۲ یک شکست بزرگ برای دختران و آینده آنها است.

با این تصمیم، یک نسل کامل از دختران نوجوان از حق خود برای تحصیل محروم می‌شوند و فرصت کسب مهارت‌های مورد نیاز برای ساختن آینده‌شان از آنها سلب می‌شود.

یونسف گفته است؛مقامات حکومتی به تعهد خود برای آموزش دختران بدون هیچ تأخیر بیشتری باید احترام بگذارند.در هر گوشه از افغانستان از آموزش دختران نوجوان حمایت کنند.

«همه دختر ها شایستگی حضور در مکتب را دارند. این مطمئن‌ترین راه برای قرار دادن کشور در مسیر مطمئن‌تر به سوی صلح و رفاه است که مردم افغانستان شایسته آن هستند.»

در همین حال،دبیر کل سازمان ملل گفته است؛من عمیقاً از اعلام امروز مقامات طالبان در افغانستان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران از صنف ششم تا اطلاع ثانی متأسفم.

انتونی گوتریش میگوید:ناکامی مقامات حکومت سر پرست در بازگشایی مکاتب برای دختران بالای صنف ششم، علیرغم تعهدات مکرر، یک ناامیدی عمیق و عمیقاً برای افغانستان مضر است.

محرومیت از تحصیل نه تنها حقوق برابر زنان و دختران در تحصیل را نقض می‌کند، بلکه آینده کشور را نیز با توجه به کمک‌های عظیم زنان و دختران افغان به خطر می‌اندازد.

من از مقامات طالبان می‌خواهم که مکاتب را بدون تأخیر بیشتر برای همه دانش‌آموزان باز کنند.

به ادامه واکنش های جهانی،اداره هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) نیز با نشر اعلامیه ی گفته است؛شانس کمی برای صلح و رفاه پایدار در افغانستان وجود دارد مگر اینکه حقوق زنان و دختران از جمله حق تحصیل حفظ شود.

ما از حمایت از این حقوق دست نخواهیم کشید، زیرا به افزایش پاسخ‌های بشردوستانه بدون قید و شرط و اصولی خود ادامه می‌دهیم.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز