E7E59E5D-810D-4239-BA24-A2968927C8F8

حقوق بشر سازمان ملل متحد دولت افغانستان را به بازداشت ناعادلانه زنان معترض و خبرنگاران متهم میکند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،امروز چهل و نهمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دایر شد و دولت کنونی افغانستان را به نقض حقوق بشری بازداشت نا عادلانه ی خبرنگاران و زنان معترض متهم کردند.

اعضای نشست حقوق بشر بیشتر روی نقض دولت ها و عدم رعایت موازین حقوق بشری که افغانستان نیز شامل آن است بحث شده تاکید کردند،که ما باید به فشار بر طالبان برای احترام به حقوق همه افغان‌ها،از جمله توقف بازداشت ناعادلانه زنان معترض و خبرنگاران، پایان دادن به انتقام‌جویی‌ها، و اجازه دسترسی همه افغان‌ها به آموزش و کار در هر بخش، ادامه دهیم.

وحشیگری دولت روسیه به دلیل جنگ غیرقانونی و غیرموجه خود که باعث یک فاجعه حقوق بشری و انسانی شده است به شدت محکوم می کنیم و از آن می خواهیم که تجاوزات خود را علیه اوکراین متوقف کند.

ما دروغ‌های روسیه را رد می‌کنیم و به تصاویر دلخراشی که روزنامه‌نگاران در زمین از غیرنظامیان از جمله مادران و کودکان گرفته‌اند، اشاره می‌کنیم که توسط نیروهای روسیه در هنگام فرار از خانه‌های خود سلاخی شده‌اند.

مقامات روسیه برای تلاش برای پنهان کردن این حقیقت از شهروندان خود به سرکوب بی سابقه مخالفان و هدف قرار دادن رسانه های مستقل در داخل روسیه متوسل می شوند.

ما همچنین ادامه رفتار وحشیانه رژیم لوکاشینکو را محکوم می کنیم.

سرکوب جامعه مدنی بلاروس، معترضان ضد جنگ، و جنبش طرفدار دموکراسی، تلاش‌های آن برای ساکت کردن بلاروس‌ها در خارج از کشور، و حمایت از جنگ روسیه در اوکراین.

رژیم لوکاشینکو بیش از 800 نفر را در یک روز به دلیل تظاهرات مسالمت آمیز علیه جنگ روسیه و علیه رفراندوم ساختگی بلاروس که منجر به حذف بی طرفی و وضعیت غیرهسته ای این کشور از قانون اساسی شد، بازداشت کرد.

رژیم لوکاشینکو  در حال حاضر بیش از 1080 زندانی سیاسی را به ناحق در بازداشتگاه دارد.

در چین، دولت به ارتکاب نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت در سین‌کیانگ ادامه می‌دهد.

اویغورهای مسلمان و اعضای دیگر گروه های اقلیت. ما قویاً از کمیساریای عالی می خواهیم که فورا گزارش خود را در مورد وضعیت منتشر کند.

در سوریه، یازده سال درگیری و رنج عظیم برای مردم سوریه است. رژیم باید فوراً ده ها هزار سوری را در بازداشت خودسرانه آزاد کند و سرنوشت ناپدیدشدگان را روشن کند.

در یمن، ما به شدت نگران افزایش حملاتی هستیم که باعث تلفات غیرنظامیان و تخریب زیرساخت های غیرنظامی می شود. ما از درخواست جامعه مدنی یمن برای سازوکار پاسخگویی مستقل و بین المللی جدید برای یمن حمایت می کنیم.

ما همچنین عمیقاً نگران طولانی شدن بحران حقوق بشر در سودان جنوبی هستیم و اهمیت تجدید مأموریت کمیسیون در سال جاری را تکرار می کنیم. گزارش‌های مربوط به قتل‌های قومیتی، ناامنی غذایی غیرنظامیان، خشونت‌های فراگیر مبتنی بر جنسیت، دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، حملات به کارکنان بشردوستانه، و محدودیت‌های آزادی‌های اساسی همچنان ادامه دارد.

ما از کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا می‌خواهیم که زندانیان ناعادلانه بازداشت‌شده را آزاد کنند و شرایط زندان‌های تهدید کننده زندگی را بهبود بخشند.

وضعیت حقوق بشر در کره شمالی، اریتره، اتیوپی، و ایران، و میانمار، از جمله و البته نه محدود به نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت انجام شده علیه روهینگیا، همچنین توجه مستمر این شورا را می‌طلبد.

فوزیه صدیفی

فرحت نیوز