07E695E5-83DD-4A69-8332-7D6F3632E593

واشنگتن میانمار را به نسل کشی روهنگیان متهم میکند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،واشنگتن – آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ی ایالات متحده روز دوشنبه به طور رسمی اعلام کرد که ارتش میانمار علیه اقلیت روهینگیا در این کشور نسل کشی و جنایت علیه بشریت انجام داده است.

بلینکن در طی سخنانی در یادبود هولوکاست ایالات متحده در واشنگتن، جایی که پس از بازدید از نمایشگاهی به نام «میانمار» که به نام برما نیز شناخته می شود صحبت کرده گفت: فراتر از هولوکاست، ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که میانمار نسل کشی را هفت بار مرتکب شده است.

«امروز هشتمین بار است که من تشخیص داده‌ام که اعضای ارتش برما مرتکب نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت علیه روهینگیا شده‌اند.

از آگوست 2017، بیش از 700000 نفر از اعضای گروه عمدتا مسلمان روهینگیا از میانمار با اکثریت بودایی به کشور همسایه بنگلادیش گریخته اند، جایی که در کمپ های پر جمعیت پناهجویان زندگی می کنند.

پناهجویان نیروهای امنیتی میانمار را به قتل، تجاوز  و آتش زدن برای بیرون راندن آنها متهم کرده اند. ارتش این اتهامات را رد می کند.

بلینکن گفت: “از زمان به دست گرفتن قدرت، ارتش میانمار بیش از 1600 مرد، زن و کودک را به قتل رسانده و 12000 نفر دیگر را به ناحق در شرایط بدی بازداشت کرده است.

بسیاری از بازداشت شدگان مورد شکنجه و خشونت جنسی نیز قرار گرفته اند.”

پس منظر:

دولت آمریکا بارها کمپین ارتش میانمار علیه روهینگیا را “پاکسازی قومی” توصیف کرده است و در سال 2019 ایالات متحده چهار رهبر نظامی میانمار از جمله فرمانده کل ارتش را تحریم کرد.

پس از اعلام نسل‌کشی توسط دولت، قوانین ایالات متحده نیازی به اقدام خاصی ندارد، اما این نامگذاری می‌تواند فشار بین‌المللی بر ارتش میانمار را که سال گذشته در یک کودتا قدرت را به دست گرفت، افزایش دهد.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز