4D53701C-0E94-48C3-BAD1-53F5992C2B34

ملل متحد در افغانستان در بحرانهای وخیم درکنار زنان و دختران افغان می ایستد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،سازمان ملل متحد امروز در کابل،از هشتم مارچ روز همبستگی زنان افغانستان تجلیل کرده و از حمایت های این سازمان به زنان و دختران اطمینان داد.

ملل متحد در افغانستان در روز جهانی زن گفت:درکنار زنان و دختران افغان که با شجاعت و استقامت با عواقب بحران های متعدد همراه با نابرابری جنسیتی شدید و تبعیض روبرو هستند، ایستاده است.
زنان در افغانستان برعلاوه خشکسالی و اقتصادی در حال فروپاشی که میلیون ها افغان را در قرض و نیازهای بشری فرو برده است، شدیدا از میراث درگیری متاثر شده اند.

دبیرالاینز نماینده خاص سرمنش ملل متحد برای افغانستان گفت: “چیزی که ما امروز درر افغانستان شاهد آن هستیم یک بحران فاجعه بار است. همه در کشور از بحران کنون متاثر گردیده اند، اما وضعیت زنان و به ویژه دختران نگران کننده است، زیرا حقوق آنها و دسترسی شان به فرصت ها به طور فزاینده ای به چالش کشیده شده است.”

مشارکت کامل و برابر زنان و دختران افغان در تمام عرصه های زندگی اجتماعی برای آینده افغانستان، حیاتی است.

محروم ساخت زنان از حقوق آزادی گشت وگذار، کار، مشارکت در زنده گی اجتماعی و تعلیم و تربیه، انکشاف بزرگ اقتصادی را برای کشور محدود می کند.

دیبورالاینز نماینده خاص سرمنش ملل متحد برای افغانستان گفت: “در گفتگو هایمان با زنان افغان، آنها در مورد اهمیت تعلیم و تربیه دختران و همچنان نیاز به فرصت های بعدی برای ادامه تحصیلات عالی و اشتغال صحبت نمودند.

برای ترویج فرصت های برابر برای زنان و دختران در همه عرصه های زنده گی شان، کارهای بیشتری باید صورت بگیرد.
زنان افغان چشم اندازی برای افغانستان دارند و باید به آنها فرصت داده شود تا در ساخت آینده کشور، مشارکت داشته باشند. ملل‌ متحد در افغانستان به حفاظت و ترویج حقوق زنان و دختران در افغانستانی متعهد است.

لاینس تاکید میکند،ما همچنان بر این باور هستیم که هیچ صلح دوامدار، بهبود یا ثبات بدون سهم گیری فعال زنان و مشارکت در زنده گی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشورشان، ممکن نیست.

این روز در حالی از سوی سازمان ملل متحد در افغانستان تجلیل میشود،که در حدود هفت ماه پیش زمانی که دولت جدید به رهبری طالبان تشکیل شد،تمام زنان و دختران از آزادی های بیست سال گذشته محروم شدند.

فوزیه صدیقی/فرحت نیوز