EDE335AD-A008-41B0-BC9B-7D0123A4D608

تلاش وزارت خارجه افغانستان برای نجات افغان‌ها گیرمانده در اوکراین

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،وزارت خارجه ی سر پرست افغانستان از گیرماندن تعدادی از دانشجویان افغان مقیم اوکراین ابراز نگرانی کرده است.

اعلامیه ی که امروز شنبه از سوی وزارت خارجه ی افغانستان منتشر شده،آمده است؛که این کشور نگرانِ مصوونیت افغان‌ها و دانشجویان مقیم اوکراین است و با استفاده از نوع تلاش برای نجات آنان دریغ نمیکند.

در اعلامیه آمده،که با تمامی امکانات و ارتباطات موجود تلاش می‌کند تا حیات اتباع افغانستان را تأمین کرده و آنها را به جایی مصوون انتقال دهد.

در اعلامیه تاکید شده،درین زمینه، وزارت امور خارجه با شماری از حکومت‌های منطقه و سازمان‌های بین‌المللی در ارتباط نزدیک قرار دارد.

خواستیم آمار دقیق از شهروندان افغان عم از دانشجویان و هم از مهاجران در آن کشور هستند از سوی وزارت خارجه را داشته باشیم متاسفانه به پیام های ما پاسخ ارایه نکردند.

این در حالیست،که عده ی از مهاجرین که از جنگ افغانستان فرار کرده اند و در خیال یک زنده گی آرام بودند، اکنون در اوکراین بدون اسناد سفری در درگیری‌ها میان نیروهای روسی و اوکراینی گیر مانده اند.

حسیب الله نوری، یک تن از مهاجرین افغان در اوکراین که قبلاً با نیروهای امریکای در افغانستان ایفای وظیفه کرده بود، به صدای امریکا گفته است،که پس از جابجا شدن در کمپ،‌ مقامات اوکراینی پاسپورت‌های آنان را گرفته و در بدل آن سندی به آنان داده است تا از آن در این کشور استفاده کنند.

او افزود که بدون پاسپورت تلاش کرد به سلواک و پولند برود، اما در هر دومرز نیروهای سرحدی اوکراین اجازه ندادند از این کشور بیرون شود.

در همین حال،خبرنگاران اوکراینی گزارش دادند،که ممتاز رضوان دانشجوی افغان که چند سال قبل برای ادامه تحصیل به اوکراین رفته بود دیروز در دومین روز حمله روسیه به کیف کشته شده است.

تاکنون تعدادی دقیق تلفات و آمار گیرمانده گان شهروندان افغان در اوکراین مشخص نیست.

احسان الله صدیقی