3B66E4C7-A8B5-497F-B612-43A5805970F6

هدا خموش:به افغانستان بر می‌گردم،اما نمی‌داند که چی سرنوشتی منتظرم است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،رسانه های خارجی گزارش دادند،که هدا خموش، از شرکت کنندگان نشست اسلو در سخنرانی‌اش از امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان خواسته به کابل زنگ بزند و دستور دهد سه فعال زن رها شوند.

افغانستان اینترنشنال به نقل از منبعی نوشته ؛آقای متقی در پاسخ گفته که طالبان کسی را بازداشت نکرده‌است.

اشاره خانم خموش به تمنا زریاب پریانی و سه خواهرش، پروانه ابراهیم‌خیل و عالیه عزیزی است که در بند طالبان اند.

هدا خموش از رهبران جنبش اعتراضی زنان در کابل علیه طالبان بوده است.

خانم خموش گفته که با تجربه دست اول از زندگی زیر سلطه مستقیم طالبان به ناروی آمده تا پیام زنان معترض در خیابان‌های افغانستان بر ضد سرکوب و ترور را برساند که به گفته او جهان مقصر درجه یک آن است.

به گفته منبع داخلی افغانستان اینترنشنال،‌ این فعال زن گفته است طالبان بر میلیون‌ها زن آپارتاید جنسیتی اعمال می‌کنند و آن‌ها را روزانه به طور نظام‌مند حذف، انکار، توهین و تحقیر می‌کنند.

این فعال مدنی که در خیابان‌های کابل در کنار ده‌ها زن به اعمال محدویت طالبان علیه کار و آموزش زنان و دختران اعتراض کرده می‌گوید:طالبان با گرفتن کابل یک رژیم جناحی و یکدست را با ترور و زور و با به حاشیه بردن و حذف جمعی یک بخش بزرگ افغانستان ایجاد کرده‌اند.

خانم خموش در سخنرانی‌اش با ذکر مواردی از اتفاقاتی که در طول پنج ماه پسین به وقوع پیوسته از طالبان پرسیده که چرا فعالان مدنی را در کابل به بند می‌کشند و در اسلو با آنها پشت میز گفتگو می‌نشینند.

او گفته که این سرکوب و ترور در پیش چشم جامعه جهانی صورت می گیرد و با سکوت و یا تسامح با طالبان، جامعه جهانی مسئول یک بخش از جنایات و سرکوب هستند.

هدا خموش که از کابل به این نشست دعوت شده،‌ می‌گوید به افغانستان بر می‌گردد اما نمی‌داند که چی سرنوشتی منتظر اوست.