F6186D2E-DF8C-46F1-ADB3-BE1733C7B7FF

اتحادیه اروپا دفترش را در کابل بازگشایی کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،وزارت خارجه ی حکومت تازه افغانستان روز پنجشنبه «۲۰جنوری -۳۰ جدی» با پخش اعلامیه ی از بازگشایی سفارت دایمی اتحادیه ی اروپا در کابل خبر داده است.

در اعلامیه آمده،این اتحادیه بر علاوهٔ کمک قبلیِ ۲۲۰ ملیون یورو، ۲۶۸ میلیون یورو کمک بشردوستانه دیگر را نیز اعلام نمود،و یک قسمتی از آن را برای پرداخت معاشات معلمین اختصاص یافته،که ما از آن استقبال می‌کنیم.

اتحادیه اروپا:نمایندگی دیپلماتیک خود را در کابل بازگشایی کرده، زیرا این اتحادیه قصد دارد تعاملات محدود خود را با رژیم طالبان افزایش دهد.

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز گزارش داده است که این اقدام به این معنی است که دیپلمات های اتحادیه اروپا حدود ۱۲ هفته پس از ترک از کابل به این شهر باز می گردند، زیرا بروکسل به دنبال هماهنگی تلاش های صورت گرفته برای کمک رسانی و ادامه تخلیه شهروندان افغان است.

ذبیح الله مجاهد، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان به بی بی سی گفت که حکومت طالبان از این اقدام اتحادیه اروپا استقبال می کند.

آقای مجاهد گفت: “ما به این اقدام اتحادیه اروپا خیر مقدم می گوییم. این اقدام اتحادیه اروپا به نفع و خیر دو طرف خواهد بود، هم اروپا می تواند از این ناحیه نفع ببرد و هم افغان ها، چون راه برای تعامل دیپلماتیک و همکاری ها فراهم می شود واعتماد بیشتر می شود.”

افراد مطلع از این تصمیم به روزنامه فایننشال تایمز گفته اند که بخش دیپلماتیک اتحادیه اروپا قصد دارد به دیپلمات های کشورهای عضو هم امکان دهد در دفتر نمایندگی این اتحادیه در کابل مستقر شوند.

به نوشته این روزنامه، بازگشت برنامه ریزی شده نمایندگی دیپلماتیک اتحادیه اروپا در کابل در حالی صورت می گیرد که قدرت های جهانی تلاش می کنند درباره نحوه برخورد با رهبران جدید افغانستان راهی پیدا کنند.

اتحادیه اروپا گفته است که به دنبال یک رویکرد دقیق در برابر طالبان است و در حالی می خواهد با دولت طالبان در تعامل باشد که از به رسمیت شناختن آن خودداری می کند.

در حدود چهار ماه از اقتدار طالبان در افغانستان میشود،اما تاکنون حکومت امارت اسلامی را هیچ یکی از کشور های دنیا به رسمیت نشناخته است.

احسان الله صدیقی