44F299D6-9A32-4582-BA38-E86A1BF73BDC

واکسین جانس اند جانس در یک میلیون نفر یک نفر را با اخلال دماغی مصاب میکند

به گزارش آژانس خبری فرحت،از چند روز‌بدینسو در شبکه های اجتماعی گزارشاتی دست بدست میشود که،گویا واکسین ضد کرونا جان یک جوان را در افغانستان گرفته است.

این گزارش در حالی در شبکه های اجتماعی منتشر گردیده است،که وزارت صحت عامه در هماهنگی با وزارت تحصیلات عالی واکسین ضد کرونا را در دانشگاه های دولتی و خصوصی اجباری گفته است.

در همین حال،مشترکین فرحت نیوز،با تماس های مکرر خواستار نظریات وزارت صحت از این شبکه خبری شدند،که این رسانه پیام های همشهریانش را بگوش وزارت صحت رسانده و آنان پاسخ گفتند.

دستگیر نظری،سخنگوی وزارت صحت به فرحت گفت:واکسین جانس اند جانس که فعلا در افغانستان قابل تطبیق است،مورد تاید سازمان صحی جهان و شرکت دارویی آمریکا قرار گرفته که بیش از صد کشور دنیا نیز آنرا تطبیق میکند.

بگفته ی نظری،واکسین جانس اند جانس یکی از واکسین های معتبر در سطح دنیا است و فعلا در اکثریت ممالک از آن استفاده میشود.

منبع،گزارشاتی را مبنی بر اینکه،جانس اند جانس برای صحت مضر بوده آنرا رد میکند.

رسانه های آمریکایی که بزبان فارسی نشرات دارد،نیز استفاده از این واکسین را برای صحت تطبیق کننده گان مضر تعریف کرده اند.

نظری،گزارشات را که رسانه های آمریکایی نشر کردند « تطبیق واکسین جانس اند جانس باعث اخلال دماغی در تطبیق شونده گان میشود» آنرا رد میکند.اما می افزاید که احتمالا در یک میلیون نفر یک نفر با  عوارض اختلالات دماغی دچار شود.

منبع،این واکسین در صد کشور دنیا دستکم هفتصد میلیون نفر آنرا تطبیق کرده است،وی گزارشات ضد این واکسین را خارج از تحقیق علمی میداند.

منبع،این واکسین را یکی از مصون ترین  واکسن ها در سطح دنیا عنوان میکند،و می افزاید،که تطبیق این‌واکسن عوارض جانبی کوتاه مدت،مثل:جان دردی،سردردی و کسالت را در پی دارد و این امر معمول در تطبیق واکسن هاست.

واکسین جانس اند جانس در آمریکانیز تا حدی شهروندان آمریکا را نیز با مشکلات روبرو کرده بود.

یک افغان مقیم آمریکا به فرحت گفت:شرکت تولید این واکسین از سوی وزارت صحت این کشور تا یک مدتی مسدود شده بود،و‌فعلا دوباره فعال شده است.

اما فعلا شهروندان آمریکا از این واکسین استفاده نمیکنند.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل