th

داد ستانی کل در یک فصل نیم سال به ۱۴۶۴ قضیه خشونت علیه زنان رسیده گی کرده است

به گزارش آژانس خبری فرحت،دادستانی کل افغانستان از بررسی ۱۴۶۴ قضیه خشونت علیه زنان در بخش نیم اول سال مالی ۱۴۰۰ خبر داده است.
جمشید رسولی سخنگوی این نهاد عدلی میگوید:دادستانی کل از آغاز سال جاری تا ماه ثور به تعداد ۱۴۶۴ قضیه را که شامل ۱۶۲۶ متهم می باشد مورد تحقیق و بررسی قرار داده است.
بگفته رسولی،رویدادهای ثبت‌ شده، شامل قتل، تجاوز، لت‌وکوب، مجبور نمودن به فحشاء و کار اجباری، آتش‌زدن با استفاده از مواد کیمیاوی و زهری، مجبور نمودن به خودسوزی و خودکشی، جراحت و معلولیت منجر به مرگ، بد دادن، ازدواج اجباری، ازدواج با بیش از یک زن، و ممانعت از حق ازدواج، تعلیم، کار، ارث و دسترسی به خدمات صحی می‌باشد.
منبع آمار ثبت شده خشونت ها علیه زنان را ولایات یاد میکند:کندهار، بلخ، ننگرهار و کابل به ترتیب با ثبت ۲۸۹، ۱۹۲، ۱۵۴ و ۱۳۴ قضیه خشونت علیه زنان به ترتیب بیشترین تعداد قضایا را به ثبت رسانیده اند.
رسولی تاکید میکند،که دادستانی کل افغانستان به عنوان کلیدی ترین نهاد مجری قانون تعهد دارد تا از قربانیان قضایای خشونت حمایت نموده، پروسه بررسی قضایای مرتبط به خشونت علیه زنان را با جدیت و قاطعیت تمام، بررسی کند.

فرحت صدیقی
فرحت نیوز/کابل