586B5749-C26C-4EF1-9AC3-F59923F518BC

حمدالله محب:طالبان باور ندارند که بتوانند خودشان را به مردم بقبولانند

به گزارش آژانس خبری فرحت،حمدالله محبت مشاور شورای امنیت ملی افغانستان میگوید:نیروهای جنگی افغان در میدان نبرد به سربازان امریکایی نیاز ندارند، بلکه تنها به حمایت مالی نیاز است که اطمینان به دست آورده‌ایم.

طالبان در جنگ‌شان بی‌دلیل شده‌اند و زمان آن رسیده است که با حکومت افغانستان گفت‌وگو را آغاز کنند و بخشی از جامعه‌ی سیاسی شوند.

طالبان تخطی‌هایی کرده‌اند که پس از امضای توافق دوحه، اعلان کردند که در جنگ برنده شدند و جامعه‌ی جهانی تکبر طالبان را دید، علاقه‌اش کم شد. افغان‌هایی که می‌خواستند با طالبان در مراوده باشند، ناامید شدند که طالبان تغییر نکرده‌اند،طالبان چندین ماه را ضایع کردند و مذاکره نکردند.

هر سال طالبان به ارزش «۹۰۰» میلیون دالر زیربناهای ما را تخریب می‌کنند؛ با آن‌که یک بار گفتند سرک می‌سازند، اما باز هم به ارزش ده‌ها میلیون دالر بنیادهای کشور را تخریب کردند.

جهان اسلام جنگ طالبان را غیردینی دانستند، حالا طالبان توجیهی به جنگ‌شان ندارند،طالبان از فرصت موجود استفاده نمی‌کنند،تنها موضوع خروج سربازان خارجی نیست،بلکه خروج جنگجویان خارجی نیز مهم است. آنان با طالبان هستند و برای منطق هم خطرناک اند.

برنامه‌ی جدید بایدن برای خروج تا سپتامبر« ۲۰۲۱»فرصت خوبی برای افغان‌ها بر کنترل اوضاع امنیتی کشور است،افغانستان به نیروی نظامی امریكا در مبارزه با هراس‌افگنی احتیاج ندارد، به پشتیبانی نیروهای مسلح خود نیاز دارد.

زمان آن رسیده که طالبان با دولت افغانستان صلح کند و به بخشی از جریان اصلی جامعه افغانستان بدل شوند.

طالبان پس از توافق دوحه یک فرصت عالی برای قابل تحمل شدن داشتند که از آن به عنوان زمینه‌ای برای جلو بردن گروه‌شان استفاده کردند.از این فرصت، آن‌ها به ساختن روایتی از پیروزی را آغاز کردند که دروغ و غرورآمیز بود.

رییس جمهور غنی احتمالاً بهترین شخص برای رهبری این انتقال است. هنگامی که اکثریت نیروهای امریکایی در سال «۲۰۱۴»خارج شدند، او این انتقال را رهبری کرد. ما در حال ایجاد تیمی هستیم تا با ایالات متحده و ناتو درباره خروج آن‌ها همکاری کنیم.

روند صلح باید تمام گروه‌های مختلف طالبان را شامل شود،هیچ گروه یا جناحی نباید استثنا باشد.

در یک افغانستان دموکراتیک و جمهوری خواه،همه شامل‌اند‌ و طالبان باور ندارند که بتوانند خودشان را به مردم بقبولانند.

دموکراسی ساختاری است که همه ما را گرد هم می‌آورَد و فرصت را برای کارکرد یک جامعه کثرت‌گرا فراهم می‌کند.

طالبان تاکنون در مورد این مقام ارشد امنیتی افغان واکنش نشان نداده است.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل