6CE9F5AC-C14E-437C-BA87-526BEDBAFA38

به مشکلات صحی زنان بدون محرم رسیده گی نشود

به گزارش آژانس خبری فرحت،اداره ولسوالی کهمرد با نشر اطلاعیه ای حاوی مهر رسمی این اداره, به مسوولان مراکز صحی دولتی و‌خصوصی و دواخانه ها دستور داده است تا به مشکلات صحی زنانی که بدون محرم به مراکز صحی مراجعه می نمایند رسیدگی صورت نگیرد.

در قسمتی از این اطلاعیه آمده، که در صورت تخلف از این دستور با مرتکبان برخورد جدی خواهد شد.

ذبیح الله فرهنگ رییس مطبوعات حقوق بشر افغانستان به فرحت گفت:چندی قبل مکتوب از آدرس ولسوالی کهمرد ولایت بامیان در اسن خصوص منتشر می شود به مهر ولسوالی مبنی به این که بانوان بدون محرم شرعی نمی توانداز مراکز صحی دولتی و غیر دولتی بهره مند شوند.

بنابراین آنها باید با محرم می توانند با مراکز صحی این سهولت ها و امکانات صحی برخوردار باشند کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایات بامیان ، مکتوب به حکومت محلی بامیان می فرستد و حکومت محلی بامیان اقدام جدی می کند و به این مشکل رسیدگی می کند.

اطلاعیه دوباره جمع می شود، و اطمینان داده می شود که شهروندان هیچ نوع محدودیت در زمینه دسترسی به امکانات صحی و تسهیلات مراکز صحی دولتی و غیر دولتی برخوردار نیستند،و این موضر رفع شده.

آقای فرهنگ تاکید میکند، این چنین تصمیم ها در حقیقت اعمال تبعیض علیه شهروندان و نقض حق صحت، خلاف ماده «۲۵»اعلامیه حقوق بشر ،ماده «۵۲»قانون اساسی افغانستان ماده «۱۲»و بند «۱» میثاق بین المللی حقوقی،اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

این کار نقض آشکار حقوق بشر و شهروندان محاسبه می شود.

انتظار این است که قبل از اتخاذ چنین تصمیم ها با بلند بردن سطح آگاهی به خصوص مسولین حکومتی ، و ادارات محلی بتوانیم جلوگیری کنیم و سبب اعمال تبعیض علیه حق یا حقوق اساسی و انسانی شهروندان نشویم.

عبدالباسط عزیزی
فرحت نیوز/کابل