4F7D5B00-DB92-4CB5-A565-3CF896480DC2

واکنش طالبان در برابر گفته های مسولان دیدبان حقوق‌بشر

به گزارش آژانس خبری فرحت،منابع در گروهی جنگی طالبان اظهارات سازمان دیدبان‌حقوق‌بشر‬⁩ را که گویا خبرنگاران و ژورنالیستان از سوی طالبان مسلح کشته می‌شوند واکنش نشان داد.

دیدبان حقوق بشرازافزایش خشونت طالبان دربرابر رسانه‌ها و هدف قراردادن خبرنگاران ابرازنگرانی کرده است.

به گزارش این سازمان پیش ازهمه زنان خبرنگار، به ویژه زنانی که در رادیو و تلویزیون‌ها کار می‌کنند، مورد تهدید قرار دارند.

به گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر، تهدیدات و حملات طالبان علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها به ویژه پس از آغاز گفتگوهای صلح از حدود بیش از شش ماه به اینسو به شدت افزایش یافته اند.

«دوچویله»با نشر این گزارش نوشته،این سازمان مدافع حقوق بشر امروز پنجشنبه «۱۲حمل»در نیویارک ضمن انتشار گزارشی، تأکید کرده است که این وضعیت مایه نگرانی شده است که آزادی بیان و مطبوعات در توافقنامه احتمالی صلح میان دولت و طالبان تا چه اندازه ای در نظر گرفته خواهد شد.

در این گزارش آمده است که در مناطق تحت نفوذ طالبان حملات هدفمند علیه خبرنگاران به وضوع دیده می شود؛ اما در کابل پایتخت افغانستان نیز حملات و تهدیدات طالبان علیه خبرنگاران مشهود اند و خبرنگاران در خارج از ساحات تحت کنترول طالبان نیز مورد حمله قرار می گیرند.

در گزارش گفته شده با توجه به این واقعیت که طالبان اطلاعات کافی در مورد خبرنگاران و خانواده های آنان دارند، خبرنگاران در افغانستان امنیت نخواهند داشت.

دیدبان حقوق بشر گزارش کرده است که پیش از همه زنان خبرنگار، به ویژه زنانی که با رادیوها و تلویزیون همکاری دارند، مورد تهدید قرار دارند.

در گزارش آمده است که این زنان نه تنها به خاطر فعالیت رسانه ای شان، بلکه به این خاطر که از نقش سنتی زنان در جامعه افغانستان انصراف کرده اند، زیر تهدید قرار دارند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی جنگجویان گروه طالبان امروز پنجشنبه در برابر گفته های مسولان دیدبان حقوق بشر گفت:طالبان هیچ گاهی خبرنگاران را هدف و یا آنها را تهدید نکرده و نخواهند کرد.

آقای مجاهد گفته،ما این راپور بی بنیاد را که به اساس معلومات غلط ترتیب و به هدف پروپاگند نشر شده است، قابل تأسف می پنداریم و آنرا رد می‌کنیم.

مجاهد می افزاید، طالبان با خبرنگاران رابطه نورمال دارند، اگر گاهی مشکلات ایجاد شود، ما آن را زودتر ازطریق گفتمان حل می نماییم.

آقای مجاهد از حلقات مشخص نام نبرده میگوید:حمله بر افراد ملکی و رسانه ها، کار حلقات استخباراتی می باشد که ما آن را رد نموده و نکوهش کرده اییم.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل