37CA4749-BD9F-46A9-A866-2FF7E2ABA3D1

فضل حق از زرغونشهر در سطح لوگر بلند ترین نمره کانکور را کسب کرد

به گزارش محلی آژانس خبری فرحت،مسولان یک مرکز آموزشگاه علمی لوگر در جنوب افغانستان درحضور داشت معاون اجتماعی والی این ولایت از برترین های کانکور ۱۳۹۸ تقدیر کردند.

رابعه ” ستانکزی” معاون والی لوگر به روز پنجشنبه (۱۰ میزان) در محفل تقدیر نخبه گان کانکور سال ۱۳۹۸ درحال سخنرانی اش گفت، اشتراک کننده های کانکور امسال در سپری نمودن امحتان عالی درخشیده و زحمات شان قابل ستایش است.

دراین حال نثار احمد “سیدی” سرپرست ریاست معارف لوگر نیز گفت، درکانکور امسال به شمول ۲۷۴ دختر ۳۰۳۲ تن در کل اشتراک داشتند، که در حدود ۸۹،۴۴ فیصد شان در پوهنځی های مختلف راهیاب گردیدند.
او افزود، از این میان ۱۵۲۸ تن شان در موسسات عالی دولتی، ۱۵۱ تن درنیمه عالی دولتی و ۱۳۰۶ تن دیگر در موسسات عالی خصوصی راه یافته اند و۴۷ تن بی نتیجه اعلان شدند.
فضل الحق از لیسه عالی زرغون شهر باکسب ۳۴۱،۵۴۹ اول نمره عمومی امتحان کانکور لوگر اعلام شده است.
این درحالیست، که نسبت به کانکور سال ۱۳۹۷ اشتراک کننده گان کانکور سال ۱۳۹۸ لوگر به پوهنځی های دلخواه شان راهیاب گردیدند.

مختصری ازسیر تاریخی معارف در ولایت لوگر:
سیستم تعلیم و تربیه در ولایت لوگرهمزمان با استقلال افغانستان راه اندازی شد مکاتب ابتداییه در برکی برک ، برکی راجان ، کلنگار، التمورو محمد آغه از اولین مکتب های بود که درحکومت کلان لوگر ایجاد گردید.

بعدا” در سال ۱۳۱۷ هـ ش مکتب برکی راجان که در آن وقت مرکز حکومت کلان لوگر بود؛ به متوسطه ارتقاء یافت .

(۱) در سال ۱۳۱۵ هـ ش دو مکتب ابتداییه در زرغون شهر و پادخواب شانه نیز افتتاح گردید.

( ۲)
اما در پهلوی این مکاتب مردم لوگر مانند سایر ولایات هنوز فرزندان خود را برای فراگیری علوم اسلامی تشویق نموده و از مانند قدیم به مساجد و مدرسه های خصوصی خانگی میفرستند.

شواهد در دست است که بعضا” کوشش نمودند تا مانع رفتن اطفال خویش به مکاتب دولتی شوند. تا جاییکه به رشوه متوسل میشدند .

در بعضی موارد با دادن رشوه تذکره ثبت احوال نفوس را دست کاری مینمودند تا فرزندان شان را سن بالا بنویسند تا مکاتب از پذیرش آنها مانع قانونی داشته باشند.

اما این مسیر راه خود را گشود و فرزندان لوگر راه مکتب را یافتند و به فراگیری سواد و دانش پرداختند.
به صورت عموم مکاتب دارای سه دوره بود ابتداییه ، رشدیه و متوسطه بعدا” اعدایه نیز اضافه گردید که درسالهای پسین عنوان « لیسه » را گرفت .

 

زبیرعباسی

فرحت نیوز/لوگر