3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

سازمان ملل:ما هیچ خبر یا پیشرفت دلگرم کننده ای در زمینه تحصیل دختران افغان ندیده ایم

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،رامیز الکباروف، معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد و هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه برایافغانستان،در یک کنفرانس آنلاین به خبرنگاران در نیویورک گفت؛ اکنون در افغانستان ۲۸ میلیون نفر برای بقای خود به کمک وابسته هستند.

وی که از طریق زوم از کابل صحبت می کرد، گفت: «افغانستان همچنان بزرگترین بحران انسانی جهان در سال 2023 است، البته با وجود زلزله های ویرانگر اخیر در ترکیه و سوریه».

بگقته ی این مقام ارشد سازمان ملل متحد؛ما و شرکای  سازمان ملل در سال جاری به دنبال ۴،۶میلیارد دالر برای کمک به مردم افغانستان هستند.

آقای الکباروف گزارش داد که در ۱۸ ماه گذشته، تولید ناخالص داخلی (GDP) تا ۳۵ درصد کاهش یافته است، هزینه مواد غذایی اساسی ۳۰ درصد و بیکاری ۴۰ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این، تقریباً ۷۵ درصد از درآمد مردم اکنون فقط صرف غذا می شود.

حمایت از دختران

سازمان ملل به تعامل با مقامات حکومت افغانستان پس از احکامی که دختران را از تحصیل در دانشگاه ها و زنان را از همکاری با نهاد های کمک رسانی محلی و بین المللی در محل منع می کند، ادامه می دهد.

آقای الاکبروف گفت: “با کمال تأسف باید بگویم که تا به امروز ما هیچ خبر یا پیشرفت دلگرم کننده ای در زمینه تحصیل دختران ندیده ایم.” سازمان ملل به دفاع از این موضوع ادامه می دهد.

وی در مورد کارهای بشردوستانه خاطرنشان کرده است، که پس از دیدار مارتین گریفیتس، رئیس امداد سازمان ملل متحد در ماه گذشته،مقامات حکومتی افغانستان استثناهایی را برای مشارکت زنان در بخش های بهداشت و آموزش قائل شده اند.

معافیت‌ های بخش بهداشت برای مشارکت زنان نه تنها شامل ارائه خدمات پزشکی در تسهیلات، بلکه حمایت روانشناختی، فعالیت‌های سلامت مبتنی بر جامعه و تغذیه می‌شود.

تفاوت در آموزش

او که در این کنفرانس خبری با خبرنگاران در آمریکا صحبت می‌کرد روی موضوعات مختلف در افغانستان به پرداخته است؛ وضعیت برای معلمان زن نیز مشابه است، از جمله در ارائه آموزش مبتنی بر جامعه از طریق سازمان های غیر دولتی(NGO).

اگرچه در سطح ملی قابل اجرا است، اماراه حل های محلی بسیار بیشتریوجود دارد که از یک شهر به شهر  دیگر متفاوت است.

او گفت: «این راه‌ حل‌ های بومی‌ سازی شده همیشه در چارچوب آن چیزی است که در میدان وجود داردیعنی دردسترس بودن محرم (ولی مرد)، وجود حمل‌ و نقل تفکیک‌ شده جنسیتی و استفاده از چادر یا حجاب.

دخالت و تضمین

از آقای الکباروف در مورد دخالت مقامات حکومت افغانستان در ارسال کمک ها پرسیده شد.

او گفت که توزیع ها درموارد شدیدکه درحداقل دو شهر در چهار ماه گذشته رخ داده است، متوقف شده است. پس از رفع مشکلات، این روند از سر گرفته میشود.

او گفت: «بیشتر حوادث دسترسی و آنچه که این روزها منجر به توقف موقت برنامه‌ها می‌شود، مربوط بهدستورالعمل‌ها علیه زنان افغان است که در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی کار می‌کنند و موارد مرتبط با آن.

وی افزود: “این به مسائل امنیتی مربوط نمی شود و ما همچنان از دسترسی فیزیکی بسیار خوبی در سراسر کشوربرخوردار هستیم.”

آقای الکباروف همچنین به این سوال پرداخت که چگونه سازمان ملل تضمین می کند که کمک های مالی به دولت منحرف نمی شود.

او برخی از مکانیسم‌ های مدیریت ریسک و کاهش را که وجود دارد، مانند سیستم‌ های تأیید پرداخت و نظارت شخص ثالث را تشریح کرد.

حقوق بشر کامل

علاوه بر این، ذینفعان همچنین می‌توانند از طریق خطوط تلفونی و سایر ابزارها، از جملهبرای طرح شکایات، یا به صدا درآوردن هشدارها، یا افشاگر بودنبا سازمان ملل ارتباط برقرار کنند.

از این مقام ارشد کمک‌ رسانی همچنین در مورد اختلافات گزارش شده در رهبری حکومت افغانستان بر سر ممنوعیت‌ های آموزشی وبشردوستانه سؤال شد، اما او فکر نمی‌کند که در این مورد اظهار نظر کند.

در عوض، او بر نیاز مقامات افغان برای اطمینان از حق عضویت کامل دختران و زنان افغان در جامعه، که شامل توانایی کار، تحصیل، و دسترسی به مراقبت های صحی و سایر خدمات است، تاکید کرد.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز/کابل