3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

نهاد های حمایت از رسانه ها با نشر اعلامیه ها از روز رادیو گرامیداشت کرد

به گزارش آژانس خبری فرحت،تاریخچه روز رادیو و نامگذاری روز جهانی آن امواج رادیویی به وسیله فردی به نام هنریچ هرتز کشف شد که قبلاً نیز امواج الکترومگنتیک را کشف کرده بود.

امواج رادیویی می تواند در فرکانس 30 هرتز و 300 گیگاهرتز عمل کند. این امواج به وسیله دستگاهی به نام ترنسمیتر منتقل می شود.

در آخر این امواج به وسیله ریسیور یا دریافت کننده رادیو گرفته می شوند که به سیستم آنتن وصل شده است.

کشف امواج رادیویی به پیش از سال 1890 بازمی گردد. نخستین بار نیز در همان زمان کلمه رادیو انتخاب شد.

نخستین کنداکتور رادیو به وسیله شخصی فرانسوی به نام ادوارد برانلی ساخته شد. تا پیش از آن، همه انواع ارتباطات بدون سیم بودند ولی در آخر رادیو در همه جهان منتقل می شود.

رادیو راهی سریع برای انتقال اطلاعات بود، خیلی پیش تر از نمایش های تلویزیونی، تئاتر های رادیویی وجود داشتند.

اکنون نیز اطلاعات و نمایش های رادیویی به صورت بی سیم یا باسیم رد و بدل می شود.

رابطه بی سیم در قرن 19 نامگذاری شد که رادیو ها و دیگر انواع تکنولوژی را توضیح می داد.

رادیو بی سیم می تواند اطلاعات را بدون احتیاج به اتصال، به کبیل ها منتقل کند

3 1فوریه توسط کشورهای عضو یونسکو اعلام و در سال 2012 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی رادیو تصویب شد.

رادیو، بستری برای گفتمان دموکراتیک است. رادیو همچنان پرمصرف ترین رسانه در سطح جهانی است.

این توانایی منحصر به فرد به این معنی است که رادیو با این تنوع مخاطب می تواند به عنوان عرصه ای برای شنیدن و شنیده شدن همه‌ی صداها باشد. شبکه‌های رادیویی با این طیف وسیع از مخاطبان خود، باید بتواند محتوا و برنامه‌های متنوعی ارائه دهد.

و اما در افغانستان در حالی به تجلیل از روز جهانی رادیو میرویم که بیشتر رسانه ها بخصوص رادیو ها از فعالیت بازمانده اند.

اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان در یک خبرنامه گفته است؛در سال های اخیر نظام جمهوریت ۴۰۱ رادیو وجود داشت که تا سال ۱۴۰۰ و قبل از سقوط جمهوریت نشرات ۵۶ رادیو متوقف شد، پس از تحول سیاسی و روی کار آمدن امارت اسلامی از جمله ۳۴۵ رادیوی فعال با ۴۸۷۷ تن کارمند که ۱۲۳۸ تن آنان را خانم ها تشکیل میداد مصروف فعالیت نشراتی بودند که ۱۱۷ رادیو بیشتر به دلیل مشکلات اقتصادی متوقف شده و ۱۹۰۰ تن از خبرنگاران و کارمندان رسانه یی که ۱۰۷۵ تن آنان زنان بودند وظایف شان را از دست دادند.

اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان از امارت اسلامی خواسته است تا قوانین مربوط به رسانه ها را اجرایی کرده، کمیسیون بررسی شکایات و رسیدگی به تخلفات رسانه ای را تقویت بخشیده، کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات را فعال نموده، مالیات بر رسانه ها و محصول برق را کاهش دهند.

همچنان نهاد نی حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان ضمن شاد باش روز جهانی رادیو در تویتی نوشتهرادیو به عنوان رسانه شنیداری سنتی و یکی از رسانه های پر طرفدار در جهان شناخته می‌شود.

افغانستان در منطقه یگانه کشوری است که حدود یک قرن قبل دستگاه رادیو را فعال کرد و از طریق امواج رادیو اغلب مردم دسترسی به برنامه های رادیویی داشتند و یگانه رسانه سرگرم کننده و اطلاعاتی منحصر به زمان بوده است.

در کنار آن در دو دهه گذشته حدود ۳۰۷ دستگاه رادیویی در افغانستان تأسیس شده است.

رادیو نقش اساسی در آگاهی دهی و اطلاع رسانی در جامعه افغانستان داشته و توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند.

نی همچنان میگوید؛اما امسال در حالی از روز جهانی رادیو گرامی داشت می شود که ۴۸ درصد از رسانه های شنیداری در افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی و چالش های موجود در کشور فعالیت های شان متوقف شده است.

یافته های نی نشان می دهد که از میان ۳۰۷ دستگاه رادیویی در افغانستان اکنون کمتر از ۱۷۰ دستگاه رادیویی فعال است.

فرحت نیوز ضمن گرامیداشت از روز جهانی رادیو به تقویت رسانه ها در کشور و تحقق آزادی بیان تاکید دارد و از نهاد های بین المللی و امارت اسلامی افغانستان میخواهند توجه جدی به وضعیت رسانه در افغانستان داشته باشند.

بصیر بهاور
فرحت نیوز/کابل