3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

سازمان ملل متحد سوزاندن قرانکریم توسط شهروندان سویدنی و آمریکایی را محکوم کرد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،سخنگوی نمایندۀ عالی اتحاد تمدن های سازمان ملل متحد (UNAOC) در مورد سوزاندن قرانکریم در سویدن – نیویارک،واکنش نشان داده است.

۲۲ جنوری ۲۰۲۳

آقای میگل موراتینوس، نمایندۀ عالی اتحاد تمدن های سازمان ملل متحد(UNAOC) عمل شرورانۀ سوزاندن قرانکریم توسط رهبر حزب راست افراطی در سویدن در روز شنبه را صریحأ محکوم کرده است.

در حالیکه نمایندۀ عالی بر اهمیت حمایت از آزادی بیان بعنوان یک حق بنیادی بشری تأکید مینماید، وی همچنین تأکید مینماید که عمل سوزاندن قرانکریم به منزلۀ ابراز نفرت نسبت به مسلمانان است.

این یک بی حرمتی و توهین به پیروان اسلام است و نباید آنرا با آزادی بیان ربط داد.

نمایندۀ عالی به قطعنامۀ A/Res/75/258 مؤرخ ۲۶ جنوری ۲۰۲۱ اشاره میکند که تآکید مینماید استفاده از آزادی بیان وظایف و مکلفیت هایی را مطابق به مادۀ ۱۹ کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی به همراه دارد.

نمایندۀ عالی نگرانی عمیق خویش را در مورد افزایش کلی موارد تبعیض، عدم تحمل و خشونت بدون درنظرداشت عاملین آن که در برابر اعضای بسیاری از جوامع مذهبی و سایر جوامع در بخش های مختلف جهان، بشمول مواردی با انگیزۀ اسلام هراسی، یهود ستیزی و مسیح هراسی و تعصبات در برابر افراد سایر ادیان یا عقاید انجام میشود، ابراز میدارد.

نمایندۀ عالی همچنین تأکید مینماید که احترام متقابل برای ایجاد و ارتقای جوامع عادلانه، همه شمول و مسالمت آمیز که در حقوق بشر و کرامت برای همه ریشه دارد، ضروری است.

در این راستا، نمایندۀ عالی به پلان عمل سازمان ملل متحد برای محافظت از اماکن مذهبی به رهبری اتحاد تمدن های سازمان ملل متحد اشاره مینماید که یک چهارچوب فراگیر و یک مجموعه ای از پیشنهادات، بشمول تقویت کثرت گرایی مذهبی و ترویج گفتگوهای بین الفرهنگی و بین المذهبی، احترام و درک متقابل را فراهم میسازد.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز/کابل