3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

سر انجام سال ۲۰۲۲ با چالش ها در سراسر جهان و افغانستان به پایان رسید

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،در ماه جون  ۲۰۲۲، زلزله شدید در ولایت خوست بوقوع پیوست که از اثر آن حدود یک هزار نفر جان باخت و هزاران نفر دیگر بی خانمان شدند.

همچنان در این سال ولایت های مختلف افغانستان شاهد سرازیر شدن سیلاب های مرگبار بود که از مردم افغانستان قربانی گرفت.

افغانستان سال 2022 را در سایه بحران اقتصادی، فقر ، بیکاری ،وضع ممنوعیت و محدودیت‌ها توسط طالبان به‌ویژه برای زنان پشت سر گذاشت.

این سال برای مردم افغانستان سال پر چالش بود و مردم با مشکلات زیادی مواجه بودند در این سال مردم افغانستان شاهد اتفاقات زیادی از جمله کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در یک حمله پهپاد آمریکا کشته شد.

پس از سقوط نظام جمهوریت و روی کار آمدن طالبان و توقف کمک‌های خارجی،شهروندان این کشور شاهد افزایش بیکاری و فقر شدید بوده و ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی به شدت کاهش یافت.

در این میان مشکلات اقتصادی مردم افغانستان عمیق‌تر شد و سیستم بانکی به شدت آسیب پزیر شد.

این وضعیت باعث تعطیلی هزاران کسب و کار شده و بیکاری، فقر و گرسنگی به سطح هشدار رسید که امروز با فرا رسیدن هوای سرد زمستان مشکلات مردم افغانستان چندین برابر شده است.

سازمان ملل در گزارشی گفته است؛نیمی از جمعیت افغانستان با فقر و گرسنگی روبرو اند و بیماری های سوتغذیه،سرخکان و فلج اطفال به شدت در حال افزایش است که ادامه این وضعیت باعث نگرانی عمیق شهروندان کشور نیز گردیده است.

همچنان در این سال رویداد های زیادی در این کشور اتفاق افتید،در سیستم قضایی حکومت تازه ی افغانستان(طالبان) مجازات‌ سنگینی اعمال شد.

در ۷ دسامبر، فرد متهم به قتل یک تن برای اولین بار در ملاءعام قصاص شد این عمل با واکنش های گوناگونی  در کشور و جهان مواجه شد.

همچنان در سال ۲۰۲۲ وزارت تحصیلات عالی تحت اداره طالبان در ۲۰ دسامبر دستور داد که تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان «تا اطلاع ثانی» بسته و زنان حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت.

در ادامه طالبان در اواخر این سال اعلام کرد که استخدام زنان در انجو ها و نهاد های بین‌المللی تا اطلاع ثانی به حالت تعلیق درآمده و ده ها رویداد مهم دیکر را مردم افغانستان گوا بودند.

سال ۲۰۲۲ در جهان همچنان اتفاقات گوناگون بوقوع پیوسته که در سال ۲۰۲۲، برای اولین بار جمعیت جهان از مرز هشت میلیارد نفر گذشت.

در همین سال جام جهانی فیفا لیونل مسی توانست پس از پنج بار تلاش عنوان قهرمانی جام جهانی را کسب کند.

در همین سال در ماه سپتامبر پژوهشگران دانشگاه آکسفورد اعلام کردند که واکسین برای مالاریا تولید کرده‌اند که می‌تواند جهان را دگرگون کند.

این واکسن که انتظار می‌رود سال آینده عرضه شود در آزمایشات انجام شده تا ٪۸۰ در برابر این بیماری مرگبار مؤثر است

در ماه جنوری ۲۰۲۲ تظاهرات گسترده در اعتراض به افزایش قیمت مواد سوخت در قزاقستان که بر اساس گزارش رسانه‌های محلی در این تظاهرات که به مدت یک هفته ادامه یافت،بیش از ۲۰۰ نفر کشته و هزاران معترض بازداشت شدند.

همچنان این سال برای جهان سال پر چالش بود در
فبروری ۲۰۲۲، روسیه تهاجم نظامی را بر اوکراین آغاز کرد که باعث فرار میلیون ها اوکراینی از آن کشور،کشته و زخمی شدن سربازان روسی و اوکراینی و همچنان مردم عام اوکراین گردید.

اما خبری های مسرت بخشی هم از گوشه های جهان بگوش رسید که یکی آن در مارچ ۲۰۲۲شمار زیاد کشورها پوشیدن ماسک، فاصلهٔ اجتماعی، ممنوعیت اجتماعات و دیگر محدودیت‌هایی را که بخاطر جلوگیری از شیوع کووید۱۹ وضع شده بود، را لغو کردند.اما این آخر کار نبود ویروس کشنده کرونا همچنان پابرجا است.

در این سال پاکستان همچنان شاهد رویداد های از جمله
در اپریل ۲۰۲۲، پارلمان پاکستان عمران خان را از مقام صدارت برکنار کرد.

به تعقیب آن،او اعتراضات گسترده را در سراسر آن کشور سازماندهی کرد و در ماه نوامبر در جریان یک راهپیمایی در ایالت پنجاب در حملهٔ یک فرد مسلح زخمی شد.

همچنان در این سال پاکستان شاهد سیلاب های شدید بود که یک سوم حصهٔ پاکستان را زیر آب کرد و به اقتصاد آن کشور میلیاردها دالر خساره وارد کرد.

در این سال کشور همسایه دیکر افغانستان (ایران ) همچنان با رویداد های مختلف مواجه بود در سپتمبر ۲۰۲۲، پس از دستگیری مهسا امینی، بانوی ۲۲ سالهٔ کرد ایرانی به اتهام رعایت نکردن حجاب در ایران و مرگ او در بازداشت پولیس، اعتراضات گستردهٔ ضد دولتی زیر شعار “زن، زندگی، آزادی” در سراسر ایران آغاز شد که با گزشت چند ماه هنوز هم ادامه دارد .

بصیر بهاور
فرحت نیوز/کابل