3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

یک دختر افغان خریدار اولین موتر سپورتی ساخت افغانستان شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،دیوه ‌پتنگ یکی از زنان افغان مقیم خارج پس از گشت زنی آزمایشی موتر سپورتی ساخت افغانستان در صفحه ی تویتر خود نوشته «من بالای افغان‌ها افتخار می‌کنم،و حاضر هستم این موتر را بخرم».

روز گذشته (پنجشنبه۰۸جدی) اولین موتر ساخت افغانستان برای اولین بار در جاده های کابل گشت زنی آزمایشی را که مقامات ارشد حکومتی (طالبان) نیز حضور داشتند موفقانه انجام داد.

پس از اینکه تصاویر و نوار های ویدیویی از آن در رسانه های اجتماعی منتشر شد با استقبال گرم از شهروندان افغان در سراسر این کشور و جهان روبرو شده و حرکت موفقانه آنرا چرخش ترقی در رشد استعدادهای جوانان و پیشرفت یاد کرده اند.

عکاس: شمشاد‌ احمد نوری

محمد رضا،این موتر را با سه تن از همکارانش پنج سال پیش زیر چتر اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی افغانستان در انستیتیوت افغان تکنالوژی آغاز کرد.

بگفته ی آقای رضا؛این موتر در حدود بیش از ۴۰ هزار دالر آمریکایی هزینه برداشته است.

او علاوه می‌کند،که ماشین‌ این موتر از کرولای جاپانی است، تایر، ویل و پرزه‌‌های آن نیز از بیرون از افغانستان آورده شده،‌ اما طراحی و اجزای بیرونی آن از سوی چهار نفری ساخته شده است.

-مولوی غلام حیدر شهامت رییس ادارهٔ تعلیمات تخینیکی و مسلکی افغانستان قبلا گفته بود که این موتر در نمایشگاه موتر سال ۲۰۲۳ که در قطر برگزار میشود به نمایش گذاشته خواهد شد.

بگفته ی او؛گفتگوی که با مقامات قطری داشته اند،آن‌ها اعلام حمایت نمودند و قول دادند که زمینه اشتراک این موتر را در نمایشگاه قطر فراهم می‌کنند،اما هنوز نهایی نشده که این موتر اشتراک کرده می‌تواند یا خیر.

آقای شهامت افزوده،اگر این موتر در نمایشگاه قطر که در ماه مارچ برگزار می‌شود اشتراک کند، پس از آن در مسابقات موتر رانی که در ماه اکتوبر سال ۲۰۲۳ در قطر برگزار می‌شود نیز اشتراک خواهد کرد.

قطر در دوم ماه مارچ میزبان نمایشگاه جهانی «گلف اکسپو قطر» است. در این نمایشگاه سالانه دست‌آوردهای انستیتیوت‌های مسلکی و تخنیکی از کشورهای مختلف جهان به نمایش گذاشته می‌شود.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز/کابل