3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

عضویت افغانستان در «ائتلاف جهانی آزادی بیان» لغو شد

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،ائتلاف مشترک جهانی آزادی رسانه ها در اعلامیه ی اظهارداشته است، برای ائتلاف آزادی رسانه‌ها روشن است که وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان دیگر با تعهد جهانی مطابقت ندارد.

این اینلاف جهانی تاکید کرده است،که در واقع، وضعیت فعلی افغانستان یکی از نگرانی‌های جدی است.

افغانستان در سال 1398، به عضویت این ائتلاف درآمد و متعهد شده بود تا به تعهدات جهانی‌ در زمینه ی‌ آزادی بیان عمل کند.

این اعلامیه افزوده است، همه کشورهای عضو ائتلاف آزادی رسانه‌ها متعهد به احترام و پا بند به تعهد جهانی هستند،در صورت عدم انجام این کار توسط اعضا مسول پنداشته می‌شوند.

در این بیانیه گفته شده است که ایتلاف آزادی رسانه‌ها به نظارت دقیق وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان ادامه خواهد داد و بر تعهد اعضا به اصول مندرج در تعهد جهانی آزادی رسانه‌ها تاکید می کند.

این درحالی است که دفتر سازمان ملل (یونما) در افغانستان نیز حدود دو هفته پیش اعلام کرده بود در یک سال گذشته، بیش از 200 مورد نقض حقوق بشری علیه خبرنگاران را ثبت کرده است.

حجت الله مجددی رییس اتحادیه ی خبرنگاران آزاد افغانستان در واکنش به لغو عضویت افغانستان از ایتلاف جهانی به فرحت گفت:این گزارش بالای روحیه خبرنگاران که با شکم های گرسنه اطلاع رسانی میکنند تاثیر منفی خواهد گذاشت.

آقای مجددی از امارات اسلامی خواسته است تا در قسمت رفع بعضی از نگرانی های که وجود دارد با اجرایی کردن قانون رسانه ها،تقویت کمیسیون رسیدگی به تخلفات رسانه یی و ایجاد کمیسیون دسترسی به اطلاعات خلا ی بوجود آمده را پر کنند.

مجددی از جامعه جهانی نیز خواست تا با حمایت مالی به رسانه ها که پس از فروپاشی نظام جمهوریت بسته و یا یا کمبود وسایل و پرسونل مواجه هستند کمک کنند تا افغانستان دوباره جایگاهش را در نهاد های بین المللی پیدا کند.

مجددی آمار رسانه های مسدود شده را در یک سال گذشته «۲۲۰» رسانه آمار می‌دهد.

در همین حال،ابوزر صارم سر پولی رییس فدراسیون خبرنگاران افغانستان نیز در واکنش به تصمیم ایتلاف جهانی آزادی بیان به فرحت گفت:یونما و فدراسیون جهانی خبرنگاران در سقوط آزادی بیان در افغانستان نقش اساسی را بازی کرده است.

او لغو عضویت افغانستان را از ایتلاف بین المللی آزادی بیان سیاسی میداند و کشور های عضو این ایتلاف را به فشار بالای حکومت سر پرست (امارت اسلامی) متهم میکند.

بگفته ی آقای سر پلی این ایتلاف بدون نظریات نهاد های حامی خبرنگاران و رسانه ها عضویت این کشور را لغو کرده و به آمار یونما اعتبار بخشیده است که این در حقیقت کتمان حقایق در عرصه ی آزادی بیان و نام بدی حکومت در افغانستان است.

آقای سر پلی علاوه میکند،یونما باگرفتن آمار از مسئولان نهادهای فراری واعلام آن باعث حذف افغانستان از ایتلاف آزادی رسانه ها شده است.

وی افزود،عامل بدبختی ها در بخش آزادی بیان درکشور یونما وفدراسیون جهانی است این دو نهاد برخورد های سلیقه ی با نهاد های  رسانه یی در افغانستان دارد.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز کابل