3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

بصیر بهاور:برنامه ی چتر‌واحد از سوی برخی از مسولان حامی خبرنکاران تخریب میشود

به گزارش آژانس خبری بین‌المللی فرحت،پس روی کار آمدن طالبان به قدرت خبرنگاران و فعالان رسانه ی برای پیشبرد کارهای رسانه ی شان از طریق پلتفرم های خبری در افغانستان به فعالیت های شان ادامه می‌دهند.

یکی از این پلتفرم های خبری که از طریق واتسپ فعالیت میکند «گردش اطلاعات نخبگان» است که بیشتر در بین خبرنگاران،سیاسیون و فعالان عرصه ی رسانه ی از شهرت خاصی بر خوردار شده است.

اعضای واحد مرکزی این پلتفرم هفت چهره ی شناخته شده ی هستند که تاکنون ابتکارات زیادی را از خود به جامعه رسانه ی و هم مسلکان شان راه اندازی کرده و در این اواخر روی چندین برنامه ی رسانه ی کار میکنند.

این تیم به ادامه ی کارهای شان در یک اقدام بی پیشینه ی برای انسجام نهاد های حمایت از رسانه ها و خبرنکاران برنامه ی چتر واحد را روی دست گرفته و اکنون از عدم همکاری برخی از روسای این نهاد ها شاکی هستند.

فوزیه صدیقی،عضو مرکزی این واحد،که از ابتدا تاکنون در هماهنگی نهاد های حامی خبرنگاران نقش کلیدی داشته است به فرحت میگوید:برنامه ی چتر واحد که در حدود شش ماه قبل با ابتکار تعدادی از خبرنگاران آغاز شد در حدود بیش از ده نهاد به این چتر حاضر شدند.

خانم صدیقی از این افراد که حس صلحجویانه داشتند و به چتر واحد پیوسته اند ابراز خرسندی کرده و مسولان برخی از این نهادها را به تک روی،عدم توافق با چتر واحد و تخریب این برنامه متهم میکند.

در همین حال بصیر بهاور عضو فعال دیگر «گردش اطلاعات نخبگان» نیز به فرحت میگوید:در حدود چهار سال قبل فعالیت های ما بشکل پلتفرم های خبری آغاز و تاکنون که افغانستان شاهد یک تحول بزرگ سیاسی بود بدون هیچ نوع حمایت فعالیت میکند.

او اضافه میکند که در این چند سال در پلتفرم های گردش اطلاعات بیش از صدها خبرنگار حضور داشته و دارند.

وی علاوه میکند«واحد مرکزی گردش اطلاعات نخبگان»با درک مسولیت در قبال خبرنگاران و جامعه ی رسانه ی شش ماه قبل مصمم شدند تا شکستگی که از سال ها قبل بین این نهاد ها وجود داشت رفع و یک جامعه ی مرفه رسانه یی در کشور را زیر چتر واحد داشته باشند.

بگفته آقای بهاور،با تماس ها و نشست های دوام دار این تیم موفق شد تا در حدود ۱۱ نهاد حامی خبرنگاران و رسانه ها را در یک چتر آوردند و روی مشکلات و شکستگی های موجود بحث و تبادل نظر کنند.

او تاکید میکند،در آن مجلس فیصله شد تا تیم واحد مرکزی گردش اطلاعات نخبگان با نهاد های که در این جلسه حضور نداشتند دیدار و آنها را برای ایجاد چتر واحد در یک مجلس بزرگ دیگر، که در آن همه طرف ها حضور داشته باشند سهیم سازند.

اما این آرمان شریفانه تیم «گردش اطلاعات نخبگان» از سوی شماری از نهاد ها به تخریب گرفته شد و برچسب های گوناگون برای اعضای این تیم از آدرس های مختلف زده شد.

با درک این حالت بازهم اعضای واحد مرکزی گردش اطلاعات از اراده محکم وصادقانه‌ی که برای ایجاد چتر واحد میان این نهاد ها داشتند دارند؛ منصرف نشده است.

بلکه بیشتر از پیش تلاش دارند تا رایزنی ها و دیدار های خویش را با مسئولین نهادها ادامه و به اختلافات موجود نقطه‌ی پایان ببخشند.

یک بار دیگر تاکید میکند که تنها آرمان ما اتحاد وهمبستگی واقعی میان نهادهای حامی خبرنگاران بوده است.

احسان الله صدیقی
فرحت نیوز/کابل