3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

ایران آمریکا و متحدان آن کشور را به بی ثباتی متهم میکند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،نماینده خاص رییس جمهور ایران در سفرش به پاکستان آمریکا و متحدانش را به بی ثباتی در منطقه متهم کرده است.

حسن کاظمی قمی نماینده ی ویژه ی ایران در امور افغانستان در سفری که به پاکستان داشته است در صفحه ی تویتر خود نوشته است؛امنیت وثبات در افغانستان به معنی امنیت در کشورهای منطقه است.

‏⁧‫آقای قمی تاکید کرده است،که آمریکا‬⁩ و برخی دولت های همکار آن، اساس بی‌ثباتی در منطقه می‌باشند.

این مقام ارشد ارتباطی ایران در امور افغانستان پس از آن به پاکستان سفر کرده است،که این دو کشور در ماه های پسین اعتراضات مردمی بر ضد حکومت ها را تجریه میکنند.

پس منظر.!

ایران کشوری پر اهمیت در خاورمیانه می باشد.

اهمیت استراتژیک تنگه هرمز، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، همسایگی با پاکستان و عراق و از همه مهمتر داشتن مرزهای طولانی با افغانستان از جمله عواملی است که استراتژی آمریکا را تحت تأثیر قرار می دهد.

از سوی دیگر مسئله تروریسم، مواد مخدر و سایر عوامل، روابط بین این دو کشور را با اهمیت­تر می سازد و هرگونه اقدام آمریکا در کشورهای همسایه ایران ، خصوصاً در افغانستان متوجه امنیت ملی ایران می باشد.

پس از ۱۱ سپتامبر، مبارزه با تروریسم موجب همگرایی اکثر کشورها با آمریکا شده است.

مسائل مهمی در منطقه وجود دارد که باعث می شود ایالات متحده در سیاست دراز مدت خود به آن توجه کند.

جمعیت ایران و افغانستان به اضافه سهم عمده ای که این کشورها در اقتصاد جهانی به خود اختصاص داده اند و نیز هسته ای شدن منطقه (که ایران هم اخیراً به آن پیوسته است) همه دلایلی است که موجب شده است عمق استراتژیک ایران و افغانستان در اختیار ایالات متحده باشد تا از این طریق تحولات و تأثیرگذاری این دو کشور را در معادلات سیاسی، اقتصادی و نظامی جهانی تحت نظر داشته باشد.

تعامل یا تقابل با قدرتهای رقیب می تواند تا اندازه قابل توجهی در تدوین سیاست خارجی آمریکا تأثیر بگذارد.

این بهترین فرصت برای ایالات متحده است تا با حضور خویش در این منطقه استراتژیک، منافع دراز مدت خویش را پیگیری و با مبارزه ریشه ای با تروریسم و کشت و قاچاق مواد مخدر در جهت اجرای طرح خاورمیانه بزرگ و دموکراتیزه کردن منطقه، رویای حکومت جهانی لیبرال دموکراسی را به حقیقت نزدیکتر کند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز/کابل