3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

معاون سفارت ایران در کابل به مزار شریف رفته است

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،معاون سفارت ایران در کابل در ادامه سفر خود به شمال افغانستان روز سه شنبه (۳ عقرب) سال روان وارد مزارشریف مرکز ولایت بلخ شد.

هرچند حکومت محلی تا اکنون جزئیاتی از این سفرارایه نکرده،اما رسانه های ایرانی گزارش دادند که سید حسن مرتضوی در این سفر با «داوود مزمل» والی طالبان برای ولایت بلخ دیدار کرده است.

مرتضوی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فرهنگی ولایت بلخ اظهار داشته است که کشورش به مانند همه سال‌ها وماه‌های اخیر آماده کمک و سرمایه‌گذاری در این ولایت جهت توسعه‌زیرساختی و حمایتی است.

مرتضوی پس از این دیدار، در مزار منسوب به حضرت علی کرم الله وجهه در شهر مزار شریف حضور یافته و با متولیان جدید تعیین شده از سوی حکومت افغانستان برای این زیارتگاه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

لازم به ذکر است که مقامات سفارت ایران در کابل، از مسیر زمینی به سمت شمال سفر نموده اند و بعد از بازدید از ولایت سرپل عازم مزار شریف شده اند.

پس منظر.!

شهر مزار شریف ایستگاه مهم مسیرهای تجاری شرق دور به خاورمیانه، مدیترانه و اروپا بوده‌است. مسجد کبود (آبی) در این ولایت موقعیت دارد. این مسجد توسط چنگیز خان تخریب شد اما بعداً تیمور دوباره آنرا ساخت.

موقعیت مهم بلخ و نواحی اطراف آن در طول تاریخ بخشی از آریانای کهن و خراسان بوده‌است.

امروز این ولایت به عنوان دروازه دوم اما اصلی افغانستان بعد از شیرخان بندر ولایت کندز به آسیای میانه می‌باشد.

ولایت بلخ از غرب با جوزجان، از جنوب با ولایات سرپل و سمنگان، از غرب با ولایت قندوز و از شمال با منطقه سورکسونداریو ازبکستان همسایه است.

نوید حمیدی

فرحت نیوز