3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

بازار گرم کارت و اسناد سازی تحت نام خبر نگار در افغانستان

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،پس از فروپاشی نظام جمهوریت کشور های اروپایی و غربی برای نجات جان و خانواده های روزنامه نگاران در افغانستان پروسه ی انتقال برخی از این خانواده  را فراهم کرده و این روند ادامه دارد.

اما کسانی که در این کشور در طی دو دهه ی گذشته کار کرده اند از مردم عادی بیشتر رنج می برند و روند انتقال خبرنگاران واقعی کند شده و برخی از نهاد های حامی خبرنگاران و مطابع چاپی در این روند نقش اساسی را بازی میکند.

تعدادی خبرنگاران بیشتر از مردم عادی شده است که روایت های تلخ کیس سازی و اسناد تجربه کاری رسانه یی زیادی وجود دارد نهاد های کارت فروش و مطابع شهر همه با هم در این ماجرا دست دارند و هر روز به این روند افزوده میشود.

این اسناد های جعلی و خبرنگاران فراشوتی هم در بسا موارد چنان کار ساز واقع شدند که در باور ها نمیگنجد و با این اسناد ها تعدادی از اشخاص به کشور های متعدد اروپایی و امریکایی رسیدند و این روند کماکان ادامه دارد.

با اعلام تازه ی آلمان برای بیرون کشیدن خبرنگاران که با خطر مواجه اند روند اسناد سازی و کارت سازی یکبار دیگر سرعت گرفته و مردم عادی به نهاد ها و چاپخانه ها یورش بردند و اسناد های زیادی تقلبی وارد بازار گرم کیس سازی شده است.

این کار باعث شده است خبرنگاران واقعی و کسانیکه واقعن نیاز به کمک دارند در حاشیه قرار بگیرند.

«بصیر بهاور خبرنگار آزاد با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت موجود گفت:تعدادی از افراد مانند پروسه تخلیه امریکا که با بل های برق به آن کشور رفتند اینبار همچنان با اسناد جعلی خبرنگاری از کشور بیرون شوند و کسانیکه ده ها سال در این عرصه کار و فعالیت کردند در انزوا قرار بگیرند.

فوزیه صدیقی خبرنگار فرحت نیوز با انتقاد تند از نهاد های کارت فروش و کسانیکه دست به تقلبات اسناد سازی رسانه یی میزنند ابراز نگرانی کرده و از امارت اسلامی خواهان شناسایی این افراد و نهاد های متقلب شده است.

این نگرانی ها در حالی مطرح میشود که چندی قبل یکی از نهاد های حامی خبرنگاران در کابل،لیستی ۱۵۰ صفحه یی را که تعدادی زیادی از آنها خبرنگار نبودند برای تخلیه به غرب فرستاده بودند.

فوزیه صدیقی

فرحت نیوز کابل