3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

پس از بیست سال امروز خاموش ترین روز برای معلمین در افغانستان بود

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،در جوامع انسانى، اساسى ترین کار، تعلیم و تربیت است و کسى که این رسالت را به دوش مى‌کشد معلم است و به همین دلیل یونسکو ۵ اکتبر برابر با ۱۳ میزان را روز جهانی معلم اعلام کرد.

در بیست سال گذشته از این روز به عنوان پاسداری از زحمات معلم در بسیاری از کشورها بخصوص بشکل خاصی در سراسر افغانستان گرامیداشت می شد.اما امسال این روز رنگ بوی که بتواند خوشی را در چهره ی معلم رونما کند نداشت.

کار معلمى به هرگونه تلاشى که براى هدایت، تکامل و تعلیم و آموزش انسان, صورت مى گیرد اطلاق مى شود، براساس همین تعریف است که پیامبران «ص»، معلم بشر خوانده مى شوند، هم چنین پدر و مادر و دیگر اعضاى خانواده نسبت به کوچک‌ترها نقش معلم را دارند.

اما در نام‌گذارى طبقات مختلفى که وظیفه تعلیم و تربیت را بر عهده گرفته‌اند، اصطلاحا تنها به یک طبقه (معلم) مى گویند؛ یعنى همان کسانى که رسالت آموزش و پروش فرزندان ما را از دوره کودکى و تعلیمات ابتدایى تا دوره جوانى و تحصیلات عالى، بر عهده مى گیرند.

 

پس فروپاشی نظامی جمهوریت و اقتدار طالبان در افغانستان (یک سال پیش) در مکاتب بخصوص مکاتب دخترانه بروی دانش آموزان دختر بسته شد و بیشتر معلمین خانه نشین شدند.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز