3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

محیط زیست اداره حاکم به شکار حیوانات در افغانستان مجوز صادر میکند

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،اداره ی محیط زیست افغانستان برای سیاهان که بتوانند آزادانه پرنده و یا دیگر حیوانات در این کشور را شکار کنند مجوز صادر میکند.

بلال کریمی معاون سخنگوی کل اداره حاکم به فرحت نیوز گفت:شکار حیوانات و پرنده گان ممنوع است،اگر در این مورد تحرکی صورت می‌گیرد باید از اداره محیط زیست مجوز داشته باشد.

معلومات در مورد حیوانات و پرنده گان.!

افغانستان کشوری است کوهستانی که دارای ساختار پیچیده و متنوع جغرافیائی- اقلیمی می‌باشد.

این ساختار باعث تشکیل و پرورش انواع مختلف حیات وحش گردیده‌است.

اکثر مناطق، دره‌ها، بیابان‌ها و دشت‌های افغانستان دارای اقلیم غیر مشابه می‌باشد.

موجودیت چنین شرایط موجب آن گردیده‌است تا انواع مختلف حیات وحش را در خود پرورش دهد.که تعداد این جانوران شناخته شده و تعداد تا هنوز کشف نا شناخته باقی مانده است.

پرندگان افغانستان گوشتخوار وغیر گوشتخوار شکاری و غیر شکاری می‌باشند که تا اکنون حدود ۵۰۰ نوع پرنده گوشتخوار و غیر گوشتخوار تشخیص گردیده‌است.

پرندگان گوشتخوار چون باشه شاهین لاش خوار و عقاب می‌باشد.

پرندگان غیر گوشتخوار پرندگانی هستند که آواز مقبول دارند از صدای آن استفاده میشود یا از گوشت آن‌ها.

انواع دیگری پرنده گان که زیاد در افغانستان دررفت و آمد است عبارتند است از: مرغابی، کلنک سایبریائی، کبک زری، بودنه، کبک، کنری، گل سر، شانه سرک، تیهو، بودنه، لک لک، فاخته، قمری، بلبل، سی سی، کلنگ، سیاه سینه، کبوتر، زاغ، کرکس، قاز، جل، باز، هدهد، نیله زاغ، سائره، قره سینه، مرغابی، موسیچه، مینا، طوطی، جغد و… می‌باشد.

به همین ترتیب حیوانات…

خرس سیاه آسیائی که در جنگلات قندهار و نورستان زیست می‌نمایند مارخور گونه ای بز کوهی که در ارتفاعات شمال شرقی هندوکش زیست می‌نماید.

عموماً زندگی این نوع حیوانات در مناطق کوهی، جنگلی تالاب‌ها مانند ارتفاعات پامیر مناطق مرکزی و جنگلات مناطق شرقی و مناطق شمال غربی افغانستان تثبیت گردیده‌است.

بعضی از انواع حیات وحش رو به انقراض رفته چون فرهنگ عدم شکار حیوانات کم یاب در افغانستان عام شمول نبودو مردمان دهات و مناطق همجوار جنگلات دست شکارغیر قانونی زده و باعث انقطاع نسل این حیوانات میشوند و بصورت کلی کمتر موجودیت آن‌ها تثبیت می‌گردد.

از جمله ۴ نوع در معرض خطر ۱۲ نوع آن تحت تهدید انقراض ۵ نوع آن در تهدید شدن نزدیک است.

۷ نوع حیوان شنگل دار ۲۸ نوع گوشتخوار ۳۷ نوع خفاش ۲ نوع خرگوش و ۳۴ نوع جونده وجود دارد از جمله بز مار خور و پلنگ برفی در حال منقرض گردیدن است.

هر چند مردمان شمال کشور خاصتا بدخشان در این اواخر به ارزش و اهمیت این قضیه پی برده و دیگر به این حیوانات آسیبی نمی رسانند حیوانات وحشی مانند ببر و شیر و یوزپلنگ و آهوی ختن در این کشور منقرض گردیده‌اند.

دو نوع پرنده کمیاب بنام‌های بلبل نهی و گنجشک طلائی به ندرت دیده می‌شود.

منابع آب‌های افغانستان غنی از انواع و اقسام ماهی ها؛ چه از نوع شیرماهی، گل ماهی (ماهی تروت) سگ ماهی می‌باشد.

اکثر انواع حیات وحش آبی افغانستان در مناطق پامیر، آب‌های روان هندوکش مرکزی، جنوب هندوکش و آب‌های دریای هیرمند و کوکچه زیست می‌نمایند.

دریای آمو دارای ماهی‌های بزرگ و بدون خار می‌باشد که از اهمیت اقتصادی برخوردار می‌باشد.

تاریخچه موجودیت حیات وحش در افغانستان

ساختار جغرافیائی، اکولوجیکی و کوهستانی افغانستان زمینه نمو را برای نباتات و حیوانات مختلف مساعد ساخته‌است و این امر سبب زیست انواع مختلف حیوانات و نباتات شده‌است.

در طول تاریخ اکثر مناطق افغانستان فاقد زیست انسانی بوده و موجب تشکیل و تقویه حیات وحش شده‌است.

بابر شاه مغولی (۱۴۸۳–۱۵۳۰) در کتاب خاطرات خود از موجودیت ببر و یوزپلنگ در افغانستان یادآوری نموده‌است. این دو حیوان الی اواسط قرن بیست در دشت‌های افغانستان حیات بسر می‌بردند.

گویند دو صد سال قبل در نورستان هرکسی که از خانه خارج می‌شد آهو و بز وحشی را می‌دید.

امیر تیمور در اواخر عمر خود کتابی را از خاطرات خود نوشت. او ذکر نموده‌است که گله‌های شیر را در دشت‌های کنار آمو دریا دیده‌است.

پس از ورود تفنگ موجودیت حیات وحش روز تا روز کم گردید فعلاً تعداد آن نابود و تعداد در حال انقراض قرار دارند.

ببر الی اواسط قرن ۲۰ در نیزارهای کرانه‌های آمو دریا و شمال غرب افغانستان (مرغاب) زندگی می‌کرد که به سبب کاهش طعمه‌های اصلی این جانور یعنی آهو، گورخر و… و شکار بی‌رویه نسل آن منقرض شده‌است.

فوزیه صدیقی

فرححتن