3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

قرار است بیش ۴۰ چرخبال جنگی نظام پیشین افغانستان در ازبکستان و تاجکستان تبادله شود

به گزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،یک مقام ارشد وزارت جنگ ایالات متحده گفته است که امریکا به دنبال مبادله تقریباً ۵۰ چرخبال نظامی، در ازای حمایت اوزبیکستان و تاجیکستان در عملیات ضد تروریسم در افغانستان است.

روزنامه امریکایی پولیتیکو روز «دوشنبه،۱۹ سپتامبر» به نقل از دو منبع خود گزارش داده است که ایالات متحده در حال مذاکره با اوزبیکستان و تاجیکستان برای مبادله نزدیک به ۵۰ چرخبال نظامی است که سال گذشته از افغانستان منتقل شده بودند.

این در حالیست که پس از ماه اگست سال۲۰۲۱ زمانی که طالبان در افغانسنان به قدرت رسید نظامیان پیشین هواپیماها را به کشور های همجوار شمالی افغانستان «تاجکستان و ازبیکستان» منتقل کردند.

خواستیم نظر مقامات اداره حاکم را در این مورد داشته باشیم،متاسفانه پاسخ دریافت نکردیم.

اما پیش از این طالبان گفته بود،که بیش از ۴۰ چرخبال افغانستان در هنگام سقوط از سوی نظامیان حکومت پیشین به تاجیکستان و ازبیکستان منتقل شده است.

ملا محمد یعقوب وزیر جنگ اداره حاکم در افغانستان خطاب به کشورهایی که چرخبال های افغانستان را در خاک خود نگه داشته اند، گفت: ما از این کشورها می خواهیم زمینه برگشت چرخبال های قوای‌ هوایی را به افغانستان فراهم سازند.

اما تاکنون که از اداره حاکم در افغانستان بیش از یکسال میگذرد از این تعداد چرخبال های نظامی هیچ یکی از آن به افغانستان برگشت داده نشده و ایالات متحده گفته است،که به  هیچ عنوان این چرخبال ها به طالبان وا‌گذار نخواهد شد.

سیدبصیر بهاور

فرحت نیوز