3ACD5216-499A-4869-BA77-C70CDC9C21A0

تعدادی از کارمندان معارف ولایت پکتیا از سوی طالبان محلی بازداشت شد

به کزارش آژانس خبری بین المللی فرحت،منابع مردمی در ولایت پکتیا از بازداشت اعضای کاری ریاست معارف این ولایت از سوی طالبان خبر داده است.

دوکتور شفیق الله سحر باشنده ولایت پکتیا به فرحت نیوز گفت،حکمت الله سحر برادرش آمر انسجام و هماهنگی با چهار کارمندان ریاست معارف روز گذشته توسط استخبارات اداره حاکم بازداشت شده است.

آقای سحر در ادامه گفت،که کارمندان معارف توسط مولوی لیاقت رییس استخبارات این ولایت بدون هیچ نوع جلبی با زور،توهین،تحقیر و حتی لت و کوب آنانرا به استخبارات منتقل کردند.

بگفته ی او مولوی لیاقت برای حل این مشکل حاضر نشده با خانواده انها ببینید.

این در حالیست،که در حدود سه هفته پیش متنفذین و مدیران  مکاتب شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا در یک تصمیم بی پیشینه ی در مکاتب بالاتر از صنف ششم دخترانه را بروی دانش آموزان باز کردند.

این اقدام مردم ولایت پکتیا با استقبال گرم شهروندان کل افغانستان روبرو شد،اما قهر مقامات اداره حاکم را بر انگیخت و بر تحقیقات در مورد چگونه گی بازگشایی مکاتب تاکید کردند.

پس دو هفته اداره حاکم در مکاتب دخترانه در شهر گردیز را دوباره بستند،که با واکنش های تند روبرو شده و حتی دانش آموزان از بسته شدن در مکاتب شان دست به راه پیمایی اعتراضی زدند.

تاکنون معلوم نیست،که کارمندان معارف ولایت پکتیا به چه دلیلی بازداشت شده است.

دو روز قبل نیز منابع به فرحت نیوز از بازداشت چندین تن بشمول دانش آموزان و آموزگاران زن در ولایت پکتیا پس از راه پیمایی اعتراضی دانش آموزان خبر داده بودند.

در همین حال،روز دو شنبه «۲۱ سنبله» متنفذین و شهروندان ولایت پکتیا طی گرد حمایی ادامه بسته ماندن مکاتب را به ضرر مردم و جامعه خوانده بر باز گشایی مجدد آن تاکید کردند.

منبع به فرحت نیوز میگوید:تعدادی از کارمندان معارف که در گرد همایی حمایتی دانش آموزان دختر اشتراک کرده بودند از سوی استخبارات بازداشت شده است.

اما مقامات اداره حاکم تاکنون در این مورد ابراز نظر نکرده است.

احسان الله صدیقی

فرحت نیوز